– De skal ha honnør for at de forsøker å rydde opp i rotet, men det gjenstår å se hva regjeringen faktisk kommer tilbake til Stortinget med, sier leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal til NTB.

Han understreker at enigheten mellom Venstre og regjeringen er et skritt i riktig retning, men legger til:

– Jeg skjønner godt at det fortsatt er lærere som føler seg usikre, sier han.

Ingen avskilting

Venstre kom i helgen til enighet med regjeringspartiene på Stortinget og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) om en overgangsordning. Ingen lærere skal frykte å bli avskiltet og bli nektet å undervise i fag de har jobbet med i mange år, mente Venstres Iselin Nybø.

Først i august 2025 blir det et krav at de må ha faglig fordypning i matte, norsk og engelsk for å kunne undervise i disse fagene, slik Stortinget vedtok i fjor.

Regjeringen skal komme tilbake med et konkrete forslag til lovendringer i kjølvannet av enigheten med Venstre.

– Vi skal følge opp kommunene enda tettere enn i dag for å sikre at de gjør det vi ønsker, nemlig tilbyr lærerne videreutdanning, sa Røe Isaksen lørdag.

– Propp i kommunene

Det er nettopp det Handal er spent på. Han påpeker at det i år er tilbud om 5.000 videreutdanningsplasser. 10.000 lærere har søkt på dem, og det gjenstår å se om kommunene faktisk vil innvilge søknadene.

– Vi har sett i flere år at de er kommunene som er proppen i systemet, sier han, og advarer:

– Vi kan ikke ha en situasjon hvor lærere ønsker å ta videreutdanning og søker om dette, men får nei fra rektorer eller kommunen. Så får de beskjed fra Stortinget om at de ikke får undervise i utvalgte fag. Det er blodig urettferdig, sier han.

Videreutdanningsordningen er et spleiselag mellom staten, kommunene og lærerne selv. Handal mener noe av problemet ville vært løst hvis staten hadde tatt hele kostnaden.

KS tror det går bra

– Jeg ville ikke vært altfor engstelig om jeg var i Utdanningsforbundet, svarer Helge Eide, direktør for interessepolitikk i KS.

Han sier den store bøygen er om kommunene må betale reise og oppholdsutgifter for lærere som må dra til et utdanningssted for å fordype seg i norsk, engelsk eller matematikk. Dersom staten og utdanningsinstitusjonene sørger for at lærerne kan ta videreutdanning der de bor, mener Eide det ikke er noen grunn til å frykte at kommunene klarer å gi alle lærerne kompetansen som kreves i løpet av ti år.