Det er Johan Aars i Leksvik som har bidratt med tekst og to av bildene om MS Yrjar:

Vågland Båtbyggeri

Stykkgodsbåten MS Yrjar ble levert fra Vågland Båtbyggeri til Fosen Trafikklag AS, som rederiet da het, i 1973 og skulle ta over gods- og litt passasjertrafikk fra Trondheim til deler av Fosen og Hitra/Frøya etter kjente båter som MS ”Fru Inger”, MS ”Agdenes” og MS ”Fosen”. Båten som hadde arvet Yrjar- navnet fra to tidligere båter, var en moderne pallebåt på 295 bruttotonn.

Mindre gods

Fra 1973 til 1996 betjente båten trofast ruta fra Trondheim og ut til øyene. Men da hadde tida også innhenta denne sliteren. Godsmengden hadde gått drastisk tilbake og passasjerer var det helt slutt med. Og da myndighetene tok vekk tilskuddet til båtruta, valgte Fosen Trafikklag AS å avvikle ruta i 1996. En tid etter ble båten solgt til rederiet Taivo Shipping Ltd., Avatiu, Rarotonga, Cook Islands.

Brann

Etter en del oppgraderinger forlot «Yrjar» norske farvann i 1997 for så å bli til MS Te Kou Maru. Hos dette rederiet ble den gamle fosenbåten bare i et år, for i 1998 ble den solgt videre til rederiet Societe Agency, Papeete på Haiti og omdøpt til MS Dory 2. Der ble den gående med passasjerer og gods i fire år. Men i august 2002 ble den utsatt for en ulykke som ble til slutten for den siste Yrjar-båten. En brann i maskinrommet nordøst for Tahiti, der alle de 28 passasjerene som var ble reddet, førte til at båten brann helt opp og gikk til bunns. Der, på bunnen av Stillehavet, ligger nå den siste gods- og passasjerbåten til Fosen Trafikklag AS.

Kilde: «Gamle dampen. Rutebåter i Trøndelag - del II» av Olaf T. Engvig

Her ligger MS ”Yrjar” ved Fosenkaia i Trondheim. Bildet tok Johan Aars sommeren 1973.