Fylkestinget vedtok 23. april å oppheve ordningen med gratis ferge for elbiler i Sør-Trøndelag med virkning fra 1.juni. For den som pendler på strekningen Flakk-Rørvik betyr det fergeutgifter på over 5000 kroner i måneden.

Uoversiktelig

Likviditetsmessige problemer

-I det minste bør det bli organisert sånn at bilistene kan nyttiggjøre seg rabattordningene ved å gjøre én innbetaling. Slik det er nå er det både for mange systemer, og det kan by på likviditetsmessige problemer for mange, mener Bjørkhaug.

Krav fra Fjord 1

-Vi har mottatt et krav fra Fjord 1 på opp mot ti millioner kroner i året som kompensasjon for bortfall av inntekter blant annet på grunn av elbilenes billettfritak. Vi ligger ennå i forhandlinger om den endelige summen, forteller Bjørkhaug.

Staten sa nei

De økonomiske insentivene for å øke bruken av elbiler er satt av stortinget, og fylket ba derfor staten om å kompensere for inntektsbortfallet, men de fikk klar beskjed om at det ikke var aktuelt.

-Gratis ferge var aldri en del av disse insentivene, men noe som ble innført på grunn av autopass systemet. Det ville være urimelig å belaste de øvrige bilistene med det inntekstbortfallet som dette har ført til, så fra nå av må også elbilene betale for den plassen de opptar på ferga, sier Bjørkhaug.

Lavere salg

-Ja, jeg har fått signaler om at det vil minke, men vi politikere må gjøre slike avveiinger hele tiden. Jeg mener elbilene har gunstige nok ordninger med svært lav årsavgift, momsfritak, fri bom og fri parkering, sier Bjørkhaug

-Vi har mottatt et krav fra Fjord 1 på opp mot ti millioner kroner i året som kompensasjon for bortfall av inntekter blant annet på grunn av elbilenes billettfritak,lederen i Sør-Trøndelag fylkes samferdselskomité, Karin Bjørkhaug (KrF).