Iutgangspunktet er dette en byggesøknad som skal behandles administrativt. Men,politikerne ønsket også en politisk behandling av saken.

-Administrasjonen har ingen innvendinger og bommen vil bli plassert påfylkeskommunal grunn. Den tidligere plasseringen nærmere Rødsjø ble stoppet avoss. Ikke hadde de sendt byggesøknad på å sette den der heller, opplyste lederi HLTM, Rune Schei (H).

- Mange harivret for trevegs innkrevning, og plassering av bommen på nordsiden av brua.Det er ikke i vårt mandat. Statens vegvesen mener det beste alternativet ermellom rasteplassen og kjettingplassen. Vi kan legge inn noen forutsetninger ivårt vedtak, sa Schei.

- Blant annetat vi ønsker at det legges til rette for trevegs innkrevning en gang ifremtiden dersom politikerne skulle ønske det, og at vi vil ha ny veg tilNordelva utenfor bommen, la han til.

- Betyr en slikforutsetning at bomstasjonen ikke trenger å flyttes for å få trevegsinnkrevning, spurte Siri Evjen (V).

- Ja, da er detsnakk om å legge fiberkabel og sette opp ei mast på nordsiden av brua, svareSchei.

- Hvem skalopparbeide vegen til Nordelva? spurte Sverre Anders Hafeld (Ap).

- Pengene tildet blir tatt fra Fosenvegene. Prisen er satt til opp mot en million kroner,svare Schei.

- Hvor myebrukes vegen opp til Nordelva egentlig, lurte Hafeld på, som syntes det var myeå bruke en million kroner på 100 meter skogsveg.

- Så vidt jegvet er heller ikke den vegen åpen for alminnelig ferdsel, sa Tor Martin Sunde(Sp).

Vedtaket somble gjort gir klarsignal til bygging av bomstasjonen, men med denforutsetningen at det skal kunne kobles på flere avlesningspunkt  pånordsiden av Krinsvatn bru, dersom et politisk flertall ønsker det.

Grunneiere pånordsiden av Krinsvatn bru skal få fritak av bompenger ved næringstrafikk ogtil bruk av eget område/eiendom.

Detskal etableres en enkel tilførselsveg fra sørsiden (Rissa) som muliggjør friallmenn ferdsel til eksisterende veg ned langs Nordelva.