- Dette er toppåret, det største investeringsåret på Ørland flystasjon, sier Olaf Dobloug, direktør i Forsvarsbygg kampflybase.

Flyene kommer

Norge fikk i 2015 levert de første to norske F-35 flyene. I 2016 ble ytterligere to fly levert. Disse er brukt til trening i USA. De første tre norske F-35 kampflyene kommer til Norge og Ørland i november i år. Før den tid er det mye som skal på plass på kampflybasen.

- Vi skal bygge et trygt reir for F-35 på Fosen. Når de første flyene kommer må alt være på plass for at vi kan begynne å bruke dem, sier Aage Lyder Longva, Stasjonssjef ved Ørland flystasjon.

Etter planen kommer det seks nye fly til Ørland i 2018 og enda seks hvert år helt til leveringen er fullført.

- Flystasjonen er i drift under hele byggeperioden. De siste to årene har halvparten av F-16-kapasitetene vært stasjonert på Ørland og den andre halvparten i Bodø, sier Longva.

Mange prosjekter

Nå omsettes det for 10 millioner kroner i byggeaktivitet på flystasjonen hver dag. Det er mange prosjekter som bygges parallelt. Blant annet forlegning for mannskap og offiserer, forlenging av rullebanen, forsyningsbygg, infrastrukturoppgraderinger, et vedlikeholdsbygg og et skvadronbygg er alle under bygging.

Det er Forsvarsbygg som er byggherre for kampflybasen, og som jobber tett sammen med Luftforsvaret, som skal bruke den nye kampflybasen.

- Det første bygget til mannskapsforlegning med 180 sengeplasser er nettopp bygget ferdig. Nå jobber vi med å innrede bygget. Nylig var stasjonssjefen og jeg på befaring der vi så på sengeplassering. Vi har tidligere også diskutert gardinoppheng. Dette er hjemmet til mange personer. Detaljene er viktige for trivselen, sier Dobloug.

Neste sommer skal et tilsvarende bygg med 180 sengeplasser til stå ferdig. De første befalsforlegningene er under bygging, og skal stå ferdig med 50 kvarter for befal i høst. Ytterligere 72 befalskvarter skal stå ferdig høsten 2018.

- Vi har 370 senger i anleggshotellet innenfor gjerdet der mange av arbeiderne bor under arbeidet, sier Dobloug. Dette er i tillegg til alle lokale arbeidstakere i dagpendleravstand.

Skvadronbygg og vedlikeholdsbygg

I disse dager bygges både et Skvadronbygg og et vedlikeholdsbygg. De skal begge stå ferdig i inneværende år.

Skvadronbygget på 10.000 kvadratmeter bygges i forlengelse av vedlikeholdsbygget. De står begge i den nordlige delen av kampflybasen. Skvadronbygget vil blant annet inneholde åtte F-35 simulatorer, slik at trening i tilknytning til Norges nye kampfly også kan skje på bakken.

Vedlikeholdsbygget blir på cirka 12.000 kvadratmeter, og skal inneholde blant annet haller til flyvedlikehold og rom for støttefunksjoner i tilknytning til drift av kampflyene.

Et av byggene for mannskapsforlegning under oppføring. I løpet av i år og neste år vil det være forlegningsbygg for over 600 personer mer enn tidligere på flystasjonen. Foto: Jakob Ellingsen

Forlenger rullebanen

Infrastrukturen på flystasjonen har blitt oppgradert over lengre tid. Storparten av vann- og avløp, IKT-oppgraderinger, veier på flystasjonen, fjernvarme og andre hovedinfrasturktur-oppgraderinger ble ferdigstilt i 2016. Ytterligere oppgraderinger, som for eksempel doble ytre gjerder står på planen fra 2017.

Rullebanen på Ørland skal forlenges nordover for å være lang nok for å tilfredsstille NATOs krav for overvåkingsflyet AWACS og andre større fly som vil være innom Norges hovedbase for kampfly. Den nye rullebanen blir 286 meter lengre enn dagens rullebane, og hele flystripa blir 3000 meter i løpet av høsten i år.

- Vi må ha en rullebane uten asfaltskjøter. Selv om det største bygningsåret er i år, vil ikke trafikken i tilknytning med byggeaktiviteten være høyere i år enn den var i 2016. I periodene der vi driver med asfaltering av selve rullebanen, må vi jobbe kontinuerlig for å unngå skjøter i asfalten. Det vil merkes, men vi prøver å gjøre det slik at det påvirker området rundt så lite som mulig, sier Dobloug.

Forsyningsbygg og hangarer

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har behov for et nytt forsyningsbygg i forbindelse med den storstilte utbyggingen på Ørlandet. Arbeidet med det bygget er i sluttfasen, og bygget skal stå ferdig senere i år. I tilknytning til det 1 800 kvadratmeter-store bygget, er det arbeid på rundt 6 000 kvadratmeter ute som skal prepareres.

Det er skissert 12 nye hangarer på Ørland flystasjon. Hangarene skal etter planen påbegynnes etter stortingsbehandlingen i juni. De er derfor ikke ferdige til de første flyene kommer.

- Mange har kanskje en oppfatning av at alt er ferdig når de første flyene kommer. Byggearbeidet skal pågå på Ørland til etter 2020, men storparten av aktiviteten er ferdig det året. Vi har per i dag investert for 2,8 milliarder kroner. Det står da igjen 7,0 milliarder som skal brukes i årene fremover, sier Olaf Dobloug i Forsvarsbygg.

- Alle vi, Forsvarsbygg, Forsvaret, Forsvarsdepartementet og Ørland kampflystasjon, ønsker et så godt sivilt-militært samarbeid som kan gjøres innenfor de rammene vi har. Vi opplever samarbeidet på Ørlandet som kjempebra, selv om det selvfølgelig er enkelte utfordringer, sier Aage Lyder Longva, Stasjonssjef ved Ørland flystasjon.