Ole Andre Nilsen, økonomisjef i Grøntvedt Pelagic AS, sier til Fosna-Folket at dette får alvorlige konsekvenser for Grøntvedt Pelagics virksomhet på Kråkvåg i Ørland. Det begrunner han med at seks av deres ansatte ved avdelingen på Kråkvåg er pendlere som er avhengige av ferjesambandet for å komme seg til og fra jobb.

– Jeg synes det er utrolig at de kan endre kollektivtilbudet over natta på denne måten, sier Nilsen, som forteller at selskapet «offisielt» ble klare over ruteendringen torsdag.

– Hva blir konsekvensen for pendlerne?

– Permitteringer, oppsigelser og endring i arbeidsvilkår er aktuelt. Vi har pendlere som over natta får endret rammevilkårene sine.

Det blir også endringer i sambandet Garten - Storfosna - Leksa - Værnes.

«Betydelige utfordringer»

Det er særlig kuttene i kveldsavgangene som rammer bedriften, opplyser Nilsen.

Se nye og gamle rutetider øverst i saken.

Fredag formiddag sendte han en e-post til AtB:

«Ved vår avdeling på Kråkvåg arbeides det dagskift fra kl. 0700 til kl. 1500 og ettermiddagsskift fra kl. 1500 til kl. 2200. I tillegg vil man også i sesongene arbeide helgeskift både på dag og ettermiddag. For de som arbeider kvelds- og helgeskift vil endringene i ruteplanen slik som varslet av AtB medføre at de ikke kan pendle på arbeid fra Garten. I tillegg vil en ruteendring som slik som varslet medføre betydelig utfordringer i forhold til en industriell, rasjonell og økonomisk samkjøring av våre avdelinger», er noe av det som står i brevet.

Innstiller aktivitet på kveldsskift

Nilsen ba om at det ble gitt minimum én måneds varsel for endringer i rutetilbudet, slik at kuttene ikke ble iverksatt før 1. mai. Dette slik at Grøntvedt Pelagic kunne forholde seg til gjeldende varslingsfrister for permitteringer og oppsigelser. Ifølge AtB er det ikke aktuelt å utsette rutekuttene.

«… Ut fra dette må vi forholde oss til de varslede ruteendringene i sambandet Garten – Storfosna, og følgende at dette er at vi innstiller vår aktivitet på kveldsskift fra og med mandag 4. april. For Grøntvedt Pelagic AS og deres ansatte er dette en svært alvorlig situasjon, og kan medføre utfordringer med å overholde våre leveringsforpliktelser», skriver Nilsen i en ny e-post fredag ettermiddag.

– Ba om tilbakemelding

Harald Storrønning, plan- og driftssjef i AtB, sier at AtB sendte et varsel til operatør Fosenlinjen AS 3. mars om de planlagte ruteendringene fra mandag.

– Der informerte vi om at vi ville gjøre rutejusteringer i de tilbudene som er lite i bruk i sambandet. Vi ba om tilbakemelding på om det eventuelt var andre turer som det kanskje burde vært kuttet i. Det har vi ikke fått, sier plan- og driftssjefen til Fosna-Folket.

– Vi mener at justeringen som gjøres på Garten – Storfosna er forsvarlige i forhold til bruken på Ørlandet, legger Storrønning til, og påpeker at årsaken til kuttene er den usikre inntektssituasjonen for 2016.

Dekte merkostnadene

Det var i mars i fjor at AtB varslet at fra 7. april 2015 så ville kapasiteten i ferjesambandet Brekstad – Valset økes, mens det i sambandet Garten – Storfosna ville bli en reduksjon.

– Da ble det slik at Ørland kommune gikk inn og dekte merkostnadene ved å opprettholde tilbudet i Garten – Storfosna. I januar i år kommuniserte vi til formannskapet i Ørland at vi kom til å gjøre denne endringen også i år, men kommunen har ikke tilbudt seg å dekke merkostnadene for å opprettholde tilbudet i 2016.

Endringen er bestilt

Plan- og driftssjefen er klar på at det vil bli kutt i sambandet på de aktuelle tidspunktene fra mandag.

– Vi har bestilt endringen, og forholder oss til at Fosenlinjen etterlever kontrakten de har med oss. Ruteendringene er allerede lagt ut på våre nettsider, påpeker Storrønning.

– Grøntvedt Pelagic ved Ole Andre Nilsen reagerer kraftig på at de ikke har fått beskjed før de leste det på AtB sin nettside i går, torsdag. Hva tenker du om det?

– Å forvente at AtB skal kjenne til all lokal industri i hele fylket blir vanskelig. Vi støtter oss på operatørselskapene for innsikt i lokale forhold, og ønsker dialog med kommunene om de endringer som vi ser oss nødt til å gjennomføre. Vi er veldig klar over at vi ikke innfrir alle kommunenes ønsker, men vi jobber konkret med alle forhold for å forsøke å finne løsninger innenfor de rammene som vi disponerer.

– Burde vært unngått

– Hva tenker du om at seks personer i Grøntvedt Pelagics avdeling på Kråkvåg nå står i fare for å bli oppsagt og/eller bli permittert?

– Det er beklagelig at man er kommet i en slik situasjon. Vi varslet endringen til operatøren 3. mars og inviterte til samarbeid om et endret rutetilbud. Vi registrerer at vi ikke har fått svar og det er også på det rene at operatørselskapets daglige leder har svært tette bånd til Grøntvedt Pelagic, så dette burde vi unngått i fellesskap, mener Storrønning.

– Det er feil

Daglig leder i Fosenlinjen AS, Bjørnar Grøntvedt, reagerer på Storrønnings påstander. Han mener at det blir feil av ham å tillegge Grøntvedt flere «hatter» i denne saken.

– Jeg er operatør i denne saken. Vi utfører det AtB sier at vi skal gjøre, sier Bjørnar Grøntvedt.

– Det vi gjorde da vi fikk endringsordren var at vi oversendte den med én gang til Ørland kommune, som er kommunen som blir berørt av rutekuttet. Vi meldte til kommunen om hvilke konsekvenser dette ville få for øysamfunnet, sier Grøntvedt, som også er daglig leder i Grøntvedt Pelagic.

– AtB ved Storrønning sier at de ikke har fått svar på forespørselen.

– Det er feil. Vi svarte direkte tre ganger. Vi brukte akkurat samme argumentasjon som ble lagt til grunn i mars 2015.

Plan- og driftssjefen sier at AtB ikke mottok svar på forespørselen som ble sendt 3. mars og fram til 15. mars, som var datoen for da ordren ble gitt. Han bekrefter imidlertid at operatøren og AtB har hatt dialog etter at ordren ble gitt.

Grøntvedt ser med stor bekymring på hvordan det blir fra mandag.

– Som operatør er vi bekymret for alle reisende fra mandag, for vi konstaterer at med ruteendringene stopper samfunnet opp.

– Overrasket

Tom Myrvold (H), ordfører i Ørland kommune, sier følgende om saken:

– Jeg er overrasket over at AtB gjennomfører ruteendringene gitt de tydelige signalene våre fylkespolitikere har gitt overfor kommunen. Vi har hatt utstrakt kontakt og det har hele tiden vært min forståelse at fylkespolitikerne tilsvarende har gitt styringssignaler overfor AtBs eier og oppdragsgiver Sør-Trøndelag fylkeskommune. Vi har forsøkt å mobilisere og kommet med gode argumenter på hvor viktig dette er både for våre innbyggere og næringslivet, sier ordfører Myrvold.

– Du trodde ikke at det ville bli kuttet?

– Nei, det var jeg ikke forberedt på. I et dialogmøte med AtB 3. desember i fjor ba Ørland kommune om en avklaring på hvorvidt krav om dekning av «merkostnader» for å opprettholde ferjetilbudet ble aktuelt for 2016. Ingen slike signaler ble gitt fra AtB på daværende tidspunkt, hevder ordføreren.

Myrvold sier at AtB orienterte formannskapet i Ørland kommune i januar.

– Det er riktig at AtB orientert om at kutt fortsatt kunne bli aktuelt. Imidlertid var det ingen av formannskapets medlemmer som oppfattet at dette faktisk var bestemt, kun at dette var et alternativ. Hadde dette blitt presentert som et kutt ville reaksjonene ikke uteblitt under møtet. Av den grunn alene er jeg sikker på hvordan budskapet ble oppfattet, sier Myrvold, som forteller at han senest i dag, fredag, har fått bekreftet at det vil bli stilt spørsmål rundt grunnlaget for annonsert kutt i fylkesutvalgsmøtet 5. april.

– Tydelig gjennomgang

Harald Storrønning er uenig i Myrvolds påstand om hva som ble sagt under formannskapsmøtet i januar. Han mener bestemt at AtB formidlet at de ville gjennomføre ruteendringene.

– Før vi reiste til formannskapet hadde jeg en tydelig gjennomgang med sjefen (Janne Sollie, administrerende direktør i AtB, journ. anm.) om at vi skulle gjennomføre de vedtatte innsparingene på sambandet, som vi anbefalte i 2015. Det ble opplyst om at vi kom til å innføre dette fra 4. april, sier plan- og driftssjef i AtB, Harald Storrønning.

Fra 4. april blir det redusert rutetilbud i sambandet. Foto: Terje Dybvik