- Nå er saken ute på høring. Vi avventer svar fra Politiet og fylkeskommunen før et vedtak om innføring av forkjørsregulering langs fv. 241 fra Viklem til Garten gjøres. Reguleringen vil gjelde fra skiltene settes opp, sier avdelingsingeniør Alexander Larssen i Statens Vegvesen.

Ørland kommune har ønsket forkjørsvei på fylkesveien fra Viklemkrysset i Brekstad sentrum, til veiens ende på Garten. Det ble senest stadfestet i kommunens trafikksikkerhetsplan, som sist ble revidert i 2016.

Nå får de ønsket oppfylt.

Fremstår som forkjørsvei

I notatet til høringen skriver Statens vegvesen at Vegdirektoratet ønsker at veger som klart fremstår som forkjørsveier blir regulert deretter. Det skjer for å unngå enhver tvil om vikepliktsforhold og om høyreregelen er gjeldende.

Larssen sier at høyreregelen fungerer dårlig i kryss der trafikanter på en overordnet vei oppfatter det som om de har forkjørsrett fremfor trafikken på mindre sideveier. At trafikanter på en overordnet vei skal vike fra høyre strider med det trafikanter opplever som naturlig regulering.

- Forkjørsregulering medfører at trafikkreguleringen i større grad blir tilpasset kjøremønsteret trafikantene har. Undersøkelser viser også at forkjørsregulering i hovedsak medfører en reduksjon i antall ulykker, sier han.

-Frykt for betraktelig fartsøkning og mer ulykker generelt synes å være ubegrunnet, sier avdelingsingeniøren.

Fremskyndet

Plansjef Thomas Engen i Ørland kommune sier at strekningen fra Garten til Viklem, og strekningen fra Uthaug til Brekstad har vært de områdene kommunen har ønsket regulert som forkjørsvei for å unngå misforståelser og farlige trafikksituasjoner.

- Strekningen Uthaug Brekstad har allerede blitt forkjørsvei. Nå blir også den andre strekningen det, sier Engen.

- Vi har fått melding om en del uheldige episoder i forbindelse med det nye krysset på strekningen. En del trafikanter stopper ikke opp når det kommer trafikk fra høyre. Derfor framskyndes reguleringen av denne strekningen litt, sier Larssen.

Formalitet

Siden det er fylkeskommunen som eier fylkesveiene, skal Sør-Trøndelag også si sin mening i høringen. Det skal også politiet, som er høringsinstans for mange typer veiregulering.

- Skilt er allerede bestilt. Kommunen kom med ønsket om denen reguleringen, så de er positive. Det pleier politi og fylket også å være. Det er mest en formalitet å vente på svar, men det skal på plass før vedtaket om ny regulering fattes, sier Larssen.

November

Byggeleder Lars Arne Lien i Statens vegvesen er involvert i gjennomføringen av den nye reguleringen. Han forteller at en entreprenør har fått oppdraget om skiltingen.

- Vi må vente på vedtaket. I løpet av november vil nye skilt være på plass, sier Lien.