Anbefalinga er i henhold til plankart og bestemmelser datert 30. mars i år. Videre anbefaler rådmannen ROS-analysen fra 3. mai i fjor og planbeskrivelsen fra 4. juli. Den endelige avgjørelsen skal fattes av kommunestyret.

Ros og ris

Fylkesmannen gir både ros og ris for arbeidet med det nye friområdet ved Hutjønna. Han roser kommunen for at det er lagt inn hensynssoner for kystgranskog, og for de positive virkninger tiltaket kan ha i folkehelsesammenheng. Samtidig er han kritisk til at det ikke var vedlagt en fullstendig ROS-analyse. Denne foreligger, men ble ved en inkurie ikke oversendt fylkesmannen ved første gangs høring. Revidert ROS-analyse ble oversendt ved den nye høringa gjort nå i vinter. Felles for alle er uttalelser rundt adkomstveg.

Skogsbilveg

Opplysningsvesenets fond ønsker skogsbilveg minimum klasse 3 helt inn til skogteigene ved Berdalsvatnet. De er avhengige av å få fraktet fram tømmeret. Her jobbes det med et mulig samarbeid med idrettslaget. Når skogsvegen ikke benyttes som skogsveg, kan den brukes som skiløype og tursti. OVF hevder at det sjelden vil bli konflikt mellom tømmerbiler og ski- eller turgåere. Folkehelsegruppa ønsker å skille kjøreveg og gangveg, hvor kjøreveg ønskes fra Kleivan.

Universell utforming

Fylkesmannen og NVE forutsetter grunnundersøkelser og skredvurderinger før grave- eller byggetiltak igangsettes, og setter dette som vilkår for egengodkjenning. Vilkår de satte for egengodkjenning er tatt inn i bestemmelsene som sist ble revidert 3. mai i fjor.

Fylkeskommunen fraråder at det bygges ny kjørevei opp til Hutjønna skyte- og friluftsområde. Dette på grunn av økt trafikk inn i boligområde, og at det allerede er bygd kjørevei inn i området. De mener det bør opparbeides gang og sykkelvei fra sentrum og opp i området. Vi har ivaretatt gang og sykkelveg fra sentrum, via dagens sti opp Brattskardet. Denne stien kan få noe oppgradering dersom en velger å legge vatn og kloakk i deler av traseen.

Stigningsnorm

Hvis man skal ivareta universell utforming for veger og løyper i hele området, er det ikke mulig å legge hovedatkomsten opp Brattskaret. Normen sier gjennomsnittlig stigning på maks 5 prosent. Det betyr også at en gang- og sykkelveg inn i området ikke kan bygges etter den standarden oppover Brattskaret.

Som følge av de ulike uttalelsene og spesielt noe vanskelig grunn og terreng opp Brattskaret, har en sammen med idrettslaget og skytterlaget sett på en alternativ kjøreatkomst inn til området for klubbhus og ny felles parkering. Denne tar utgangspunkt fra eksisterende parkeringsplass på Hutjønnmyra og legges inn like nord for dagens standplass og videre mot byggeområdet i planen. Denne løsningen gir små høgdeforskjeller, og gjør det enklere å bygge kjøreveg med skogsbilvegstandard som OVF har ønske om langt innover Mittingsdalen.

Geotekniske undersøkelser

Uansett må det gjøres geotekniske undersøkelser og vurderinger av kyndig foretak før en bestemmer vegtraseen i detalj. Fylkeskommunens bemerkning og skiløype Sp2 og Sp 3 er tatt inn i bestemmelsene. Deres faglige råd om å begrense motorferdselen inn i området kan imøtekommes med vegbom.

Sjøl om det er regulert et stort område for parkering inn mot Brattskaret, ser idrettslag og skytterlag for seg at området bygges ut etter behov. Den kan også benyttes til oppstillingsplass ved skirenn og lignende. Som en tredje mulighet, kan området også benyttes av OVF som opplagringsplass for tømmer dersom det blir aktuelt for dem å drive ut skog fra sin eiendom. Hvis det i framtida blir vintre med mye snø, kan det være greit med god plass.