Med en solid delegasjon fra Ørland, Storfosna og Kråkvåg på tilhørerplass har Fylkestinget i Sør-Trødnelag i dag vedtatt å imøtekomme søknaden fra Ørland kommune om å få ta over prosjektet med bygging av undersjøisk tunnel fra fastlandet til Storfosna. Vedtaket blir motatt med jubel og glede blant de fremmøtte som onsdag morgen tok turen med hurtigbåt fra Brekstad til Trondheim for å overvære behandlingen i Fylkestinget.

Vedtaket kommer etter at krefter lokalt har jobbet aktivt i omlag 15 år for å få etablert fastlandsforbindelse til de to øyene som allerede er knyttet sammen med bru.

Snudde i komitémøtet

Fylkesrådmannens innstilling gikk på avslag på søknaden fra Ørland kommune, men for to uker siden vedtok komité for infrastruktur, mot Høyres to stemmer å imøtekomme søknaden. Vedtaket kom etter at Arbeiderpartiets Arnfinn Brechan fremmet et alternativt forslag i saken.

Også i dagens møte i Fylkestinget fulgte fylkesrådmannens innstilling på avslag med i sakspapirene. Karin Bjørkhaug (KrF), som er leder i komité for infrastruktur, var den som i dag la fram det alternative forslaget som endelig bekrefter at søkanden fra Ørland er imøtekommet. Bjørkhaug la blant annet vekt på at forutsigbarhet har vært viktig å ivareta i arbeidet med tunnelprosjektet.

Kirsti Leirtrø (Ap) innledet debatten, og ga blant annet ros til prosjektgruppa i Ørland som har jobbet med saken. Ørlendingen Leitrø sa også rett ut at hun var rørt over at saken nå, etter flere tidligere runder i fylket, endelig munner ut i et positivt vedtak.

Høyre positive

Guro Angell Gimse (H), som stemte mot da saken ble behandlet i komitéen for et par uker siden, forklarte skepsisen Høyre har hatt, men landet innlegget med å si at Høyre også denne gang støtter søknaden fra Ørland kommune.

Arnfinn Brechan (Ap), som la fram forslaget som komité for infrastruktur vedtok, fant anledningen passende til å gratulere Ørland kommune med det positive vedtaket. Han mente også det ville være feil dersom Fylkestinget i vedtaks form vedtok at Ørland kommune ikke vet sitt eget beste. - Det er min klare overbevisning at dette vil Ørland kommune håndtere på en utmerket måte.

- Har du trua nok, så er det gjennomførbart. Det har vi andre i Senterpartiet også hatt tru på, sa Liv Darell (Sp). Hun viste også til betydningen fastlandsforbindelse vil ha for innbyggerne på øyene og utviklingen innen blå næring.

OM SAKEN: Fylkesrådmannen vender tommelen ned for undersjøisk tunnel

Jan Bojer Vindheim (De Grønne) uttrykte en viss skepsis til saken.- Men vi støtter flertallsforslaget, men under tvil og med påholden penn, sa Bojer Vindheim.

SVs gruppe i Fylkestinget var delt i saken.

Her er hele forslaget på vegne av posisjonen, som fikk 41 av 43 stemmer:

1.     Fylkestinget er positive til Ørland kommunes søknad om å overta strekningen ved å etablere varig kommunal vei i tunnel under dagens fergesamband Garten-Storfosna

2.     Fylkestinget har i tidligere vedtak klargjort at anlegget er å se på som etferjeavløsningsprosjekt, og som sådan et ønsket tiltak. En klar forutsetning har hele tiden vært at tiltaket er uten ytterligere kostnad og risiko for Fylkeskommunen. Denneforutsetningen står ved lag, selv om vi konstaterer at det ikke er et fergeavløsningsprosjekt.

3.     Dersom Ørland kommune vedtar å overta ansvaret for strekningen som kommunal veg, må dette innebære en varig løsning som ikke påfører fylkeskommunen økte kostnader og økt risiko

De økonomiske betingelsene må innebære at det fylkeskommunale bidraget til Ørland kommune for strekningen skal tilsvare den overføringen Sør-Trøndelag/Trøndelag fylkeskommune mottar fra staten til fergedrift på sambandet.

I flg. saksframlegget utgjør dette p.t. 11,1 mill. Tilskuddet avgrenses til 40 år.

For å unngå at det oppstår uklarhet om de økonomiske betingelsene ber fylkestinget fylkesrådmannen utarbeide en avtale mellom Sør-Trøndelag fylkeskommune og Ørland kommune som klargjør dette.

4.     Fylkestinget forutsetter at Ørland kommune innhenter Veidirektoratets godkjenning avstigningsforhold i tunnelen før en evt. realisering av fastlandsforbindelsen.

5.     Fylkestinget har forståelse for at Ørland kommune kan ha behov for et forutsigbart nivå på bidraget fra Fylkeskommunen.

Sør-Trøndelag fylkeskommune har også behov for slik forutsigbarhet.Sør-Trøndelag fylkeskommune forutsetter en dialog med staten med formål å avklare betingelsene. Fylkestinget forutsetter at det er Ørland kommune som tar evt. initiativ overfor staten.

1.     Fylkestinget legger til grunn at dagens ferjetilbud mellom Værnes-Leksa-Garten, ikke blir negativt berørt.

Fylkestingsrepresentant Kirsti Leirtrø har jobbet hardt for dagens vedtak. Foto: Skjalg Ledang
Dette er forslaget som Karin Bjørkhaug fremmer. Foto: Skjalg Ledang