I forbindelse med arbeidet med reguleringsplanen for Brekstad sentrum og Brekstadbukta har kommunestyret i Ørland vedtatt å sette inn et midlertidig byggeforbud for området. Dette ble vedtatt på siste kommunestyremøte 14. november.

I et informasjonsskriv fra kommunen skriver Knut Berg, avdelingsleder for plan og forvaltning, følgende:  "I kommunestyrets møte 14.11.13 ble det vedtatt å gi et ev. midlertidig bygge- og delingsforbud en maksimal avgrensning, jfr. vedlagte kart. Området kan imidlertid bli redusert ved ev. innføring av midlertidig bygge- og delingsforbud. Hensikten med denne avgrensingen nå er at grunneiere som blir berørt skal forhåndsvarsles og gis anledning til å uttale seg før saken tas opp til behandling i kommunestyret 12.12.d.å., jfr. forvaltningslovens § 16.I henhold til vedtatt framdriftsplan skal forslag til reguleringsplan for Brekstad sentrum og Brekstadbukta foreligge før sommerferien 2014, og planforslaget forutsettes å bli sluttbehandlet av kommunestyret i løpet av høsten 2014. I henhold til plan- og bygningslovens § 13-1 gjelder midlertidig bygge- og delingsforbud for 4 år, men kommunestyret vil oppheve forbudet senest når reguleringsplan er endelig vedtatt."

I møtet 14. november gjorde kommunestyret følgende vedtak, - kjøreregler for planarbeidet:

10 bud1. De 10 bud for kystbyen Brekstad legges til grunn for planarbeidet for Brekstad sentrum (jf. anbefaling fra evalueringsgruppen).

Arkitektfirmaene fortsetter oppdraget2. Det anbefales å engasjere de 3 arkitektteamene fra parallelloppdraget til å jobbe videre med ulike deler av forslagene (jf. anbefaling fra evalueringsgruppen):a.Konsept for sentrumsutviklingen og grunnlaget for områdereguleringen, prosess og aktiv medvirkning (i form av workshops eller lignende). b. Utvikling/utbygging i havnebassenget. Dette vil i første omgang være en nærmere utredning av mulighetene for boligbygging og næringsutvikling, men senere også regulering for bygge-og andre tiltak i havnebassenget. c. Prosjektere sjøbadet og kunstmoloen. Begge prosjekter er godt egnet for rask gjennomføring slik at de inngår blant de første synlige resultatene.

Fergeleiet flyttes og hurtigbåtanløpet beholdes3. Fergeleiet flyttes og hurtigbåtanløpet beholdes med dagens plassering.(jf. anbefaling i bud 8 fra evalueringsgruppen).

Tar vare på Brekstadfjæra 4. Ta vare på Brekstadfjæra (jf. anbefaling i bud 5 fra evalueringsgruppen):a.Bruk kompromissforslaget fra Helen & Hard. Det viser at det er mulig å legge til rette for noe økt utnytting av næringsarealet samtidig som det legges opp til en god avslutning av utfyllingsområdet b. Det anbefales videre at det ikke reguleres til næring på nordsiden av fylkesveien. c. Forslaget øker viktigheten av en avklaring rundt de to foreslåtte næringsområdene på Brekstad Vestre og Ulsetmyra.

Barneskole og barnehage til sentrum5. Ny barneskole og barnehage bør legges til sentrum med de mulighetene dette åpner for sambruk med idrettsarenaer, kulturhus, gårdsbruk mm. anbefaling i bud 4 fra evalueringsgruppen). Nærmere lokalisering bør vurderes gjennom planarbeidet for Brekstad sentrum.

Næringsøy og inkubatorsted6. For næringsområder gjelder (jf anbefaling i bud 5 fra evalueringsgruppen):a. Det bør legges opp til en differensiering og inndeling i A, B og C-områder.b. Det vises til forslaget fra Dyrvik om å utvikle en ”næringsøy” med potensial for et særlig fokus på høyteknologibedrifter med tanke på den relative nærheten til kunnskapsmiljøet i Trondheim.c. Det kan etableres et inkubatorsted med rimelige lokaler for etablerere, lokalisert for eksempel på Meieritomta eller ”næringsøya”. d. Mulighetene for næringsutvikling langs aksen mot kampflybasen bør utredes (ref. Helen & Hard/Lala sitt forslag om en ”teknologi-akse)

Sjøbad og kunstmolo7. Det er sentralt å komme hurtig i gang med noen enkle tiltak (jf. anbefaling i bud 10 fra evalueringsgruppen): a. Sjøbadet og kunstmoloen (ref. forslaget til CF Møller m.fl.) som tiltak  bør vurderes realisert innenfor en relativt kort tidshorisont. b. Det anbefales at man går i dialog med ungdommene og de øvrige innbyggerne og velger ut noen tiltak som er ønsket og som samtidig bidrar til å bygge opp under den store planen. Utvikling av aktivitetsområder/ungdomspark for ungdom er også et viktig tiltak som bør påbegynnes umiddelbart.

Botilbud også utenfor sentrum8. Det må legges til rette for et variert botilbud i Ørland kommune, medmuligheter for bo-områder også utenfor Brekstad sentrum. Særlig for de støyberørte må det legges til rette for tilgang på større boligtomter. Prosessen videre:

Overordnet plan9. Det anbefales at det lages en overordnet plan (kommundelplan eller områdeplan) for hele Brekstad og detaljplaner for enkeltområder. De overordnede føringene legges i kommundelplan/områdeplan. Både planform og planavgrensning blir et viktig tema i oppstart av planarbeidet.

Befolkning involveres10.Det forutsettes tett involvering av befolkningen i utviklingen av Kystbyen Brekstad også fremover. Kommunestyret ber om at alternativ 1 blir lagt til grunn for videre behandling av et eventuelt bygge og deleforbud i Brekstad området.

BREKSTADBUKTA skal tas vare på. Foto: Snorre Berg