Strekninga Garten Storfosna betjenes i dag av selskapet Fosenlinjen, der sildeinvestor Bjørnar Grøntvedt er inne på eiersiden. Grøntvedt har garantert for elleve millioner kroner til finansieringen hvis prosjektet gjennomføres.

Om tunnel vedtas vil kostnadene dekkes av fylket, de elleve millionene og bompenger. Ørland kommune skal ikke betale for tunnelforbindelsen.

Administrasjonen mener det er flere usikkerhetsmomenter ved prosjektet og anbefaler at en legger saken til side og tar saken opp på ny om fem år. Da vil en ha sett effekten av bygginga av flybasen, heter det.

Det er forventet at opposisjonen under ledelse av Fremskrittspartiet og Høyre vil gå mot bygging. Om disse partiene blir sittende med flertall etter neste valg, vil en utsettelse sannsynligvis bety at fastlandsforbindelsen skrinlegges i overskuelig framtid.

Om posisjonen i fylkestinget bestemmer seg for å gå for bygging, vil det trolig gå mot et fergeerstatningsprosjekt. Det vil si at en ikke vil gå inn for gjennomføring med mindre en kan dekke inn investeringa gjennom å bruke midler som i dag går til å dekke fergedrifta.