Trondheimsfjord pendlerforening føler seg lurt i forhold til forventningene som er skapt i arbeidet med å få på plass et godt pendlertilbud mellom Brekstad, Hysnes, Agdenes og Trondheim.– Dette gjelder pendlertilbudet for alle, for de som bor påØrland, Rissa, Agdenes og i Trondheim, sier fire representanter for pendlerne,som onsdag ettermiddag møtte Fosna-Folket. De fire er Erling Overland somjobber på Ørland hovedflystasjon og bor i Rissa og Marit Holand som ersorenskriver ved Fosen tingrett på Brekstad og bor på Byåsen i Trondheim. Ogstyremedlemmene i Trondheimsfjord Pendlerforening, - Thomas Engen som erSintef-forsker og bor på Ørland og Hanne Falstad som er ansatt i NHO Midt-Norgei Trondheim, og bor på Ørland. Stillingene, arbeidsplassene og bostedene til defire er med på å understreke at pendlerne har ulike behov.

Omdømmet

– Vi føler oss lurt i forhold til informasjonen vi har fåtttidligere om at alt skulle bli så my bedre. Men det har det ikke blitt. Vi skal26. februar ha et evalueringsmøte med AtB, sier Falstad, med håp om atpendlerforeningen da kan få på plass en del endringer. Som ansatt i NHO ogtidligere styreleder i Ørland næringsforum, er hun klar på at det er sværtviktig for næringslivet at pendlertilbudet er godt.

Enge framhever at løftene fra Ørland kommune, Sør-Trøndelagfylkeskommune og andre om 50 minutter reisetid fra Brekstad - Trondheim T/R nåmå realiseres.

Falstad peker på det ikke er bra for omdømmet til Ørland nårpendlerne sender signaler som de nå gjør.– Men det er viktigere nå at tilbudet kommer i orden, sier hun, samtidig med atalle framhever at de trives med båtreisene.

– Det er mye bedre enn å reise med buss og tog, sier de. Holandforklarer at hun har pendlet i 12,5 år og at dette er med på å understreke athun også opplever mye positivt med det.

– Det er et godt potensiale i tilbudet og fullt mulig å få dettil å fungere, mener Thomas Enge.

Uke med mye rot

Begeret ble fullt for mange av pendlerne søndag og mandag idenne uka da det ble mye krøll med hurtigbåt-tilbudet.

Thomas Engen presiserer at dette var kanselleringer både søndagkveld, mandag morgen og mandag ettermiddag. Samtidig med dette var det ingenSMS-varsling ved kanselleringer som var ut av drift på grunn av problem mednettsider. Dette toppet seg med at det ikke ble satt inn reservebåt, MSAgdenes, som hadde tekniske problem.

Må ha reisegaranti

– Når har vi ventet lenge på MS Trondheimsfjord I somoppgraderes for å ha høyere fart og skal brukes i pendlerbåtens ruter. Hittil iår har morgenbåten fra Ørland, MS Agdenes, vært ti minutter forsinket hver dag.Det vil si at alle på Ørland hovedflystasjon kommer ti minutt for sent på jobb.Alle andre avganger med pendlerbåten, MS Agdenes, er også forsinket, sier han.

Erling Overland framhever at dette er alvorlig og forklarer atmange opplever dette som et hverdagsstress.

– Tenk deg sjøl hva arbeidsgiveren din vil si hvis du kommer timinutter for sent på arbeid hver eneste dag.Rissværingen trekker fram at pendlerne bør ha en reisegaranti tilarbeidsgiverne, og at også dette svikter med dagens båttilbud.– Hvis en båt måkanselleres må det tilbys et alternativ, sier han, og viser spesielt til mulighetenefra Vanvikan.

I denne sammenhengen er også alle fire opptatt av at AtB ogFosen Namsos Sjø AS må klargjøre ansvaret mellom dem selv.

– Nå er dette pulverisert, sier de.

Avganger ikke tilpasset

Marit Holand har pendlet fra Trondheim til Brekstad siden2001.  Hun mener at rutene burde ha værttilpasset busstidene i Trondheim, og får støtte av Thomas Engen.– De første bussene er ikke tilpasset morgenavgangen fra Trondheim. Hvis du skaltil Brekstad må du enten gå eller sykle, sier han.Holand bor på Byåsen, trekker fram at hun i blant kjører og har sikret segparkeringsplass på piren for å være sikker på å komme fram i rett tid. Fordette betaler hun 1000 kroner i måneden av privat lomme. Hun benytter ogsåmorgenavgangen klokka 8.10 som er framme på Brekstad ti over ni. – For noen år siden gikk båten klokka 7.45 som var enklere. Da rakk jegrettsmøter som startet i nitida, forklarer sorenskriveren og peker på at hun nålegger opp til møtestart klokka 9.30 på grunn av 25 minutter senere avgang.

– Forsinkelser og kanselleringer går også utover sosialeaktiviteter som vi ofte har betalt for på forhånd, sier Holand, og viser tilteater, kino og annet.

Til tider smekkfullt

Thomas Enge er klar på den dårlige regulariteten og rutetideneogså får konsekvenser for småbarnsforeldre.

– Det er forskjellige behov for oss alle. Vi må sende ungene medbussen til Opphaug skole klokka 7.30, påpeker han og forklarer at dette da blirvanskelig med 7.30-avgangen fra Brekstad som nå er satt opp.

Alle er også enige i at det noen ganger gjør det vanskelig åpendle når det er stappfullt som mandager og fredager.

– Det burde ha vært en mulighet for å forhåndsbestille forpendlerne, sånn at de kan få en prioritet, sier de fire pendlerne.

Skeptisk til nyterminalen

Mange av pendlerne opplever også at ventetiden i Trondheim nåkan bli slitsom med den nybygde hurtigbåtterminalen som AtB og Sør-Trøndelagfylkeskommune har ansvaret for. Til tider er det så fullt på båtterminalen atmange av passasjerene ikke får sitteplasser, mens de venter på båten. Somdagene da det arrangeres seminarer og kurs på Ørland Kysthotell og Hovde gårdsom er med på å fylle terminalen til randen.

– Tenk på hvordan det er for de eldre som venter, sier pendlerne,og mener bestemt at det er flere som er avhengig av lengre ventetid påterminalen.

– Og blir det forsinkelser er det ingen som går over brua tiltog- og bussterminalen.

Pendlerne har for øvrig et ønske om å slippe om bord i båtenetidligere enn det nå er mulighet for. – Vi er 60 til 80 passasjerer som må står og lurer på om båten kommer, i stedetfor å kunne gå direkte ombord for å jobbe, sove eller lignende, sier Engen.Pendlerne savner også bedre sittekomfort og en kaffe- og brusautomat.

– På den gamle terminalen kunne vi også sitte og jobbe med PC`enhvor det var flere strømuttak. Nå er det ikke mulig lengre, sier Falstad.

Rar prioritet med prisene

Thomas Enge trekker også fram at prisøkningen de siste årene harirritert pendlerne.

– Siden 2008 har det vært en økning på 30 prosent, sier han, oglegger til at de også opplever prisfastsettelsene som merkverdig.

– Et månedskort er for eksempel 250 kroner rimeligere for de somreiser fra Trondheim til Storfosna, enn de som reiser fra Trondheim til Brekstad.Storfosna er 12 kilometer lengre, forklarer Enge.

– Det er en rar prioritet, sier Falstad.

I tillegg til alle punktene som pendlerne ønsker endringer på,er de også opptatt av at AtB må sørge for at bedre informasjon om alt som erviktig for de reisende.– Som det at hund nå er forbudt å ta med på båtene, sier Holand. Hun har hattmed hunden sin i flere år, men fikk ikke informasjon på forhånd om forbudet.

TIL TIDER er det så fullt på den nye hurtigbåtterminalen i Trondheim at mange som stå og vente. Foto: privat