I brev til de to brødrene har Sjøfartsdirektoratet varslet overtredelsesgebyrer på henholdsvis 100.000 og 74.000 kroner, fordi de to fiskefartøyene ikke har passasjersertifikat, skriver Kyst og Fjord, som først omtalte saken.

Bindeledd forbi rasstedet

Det var at 6.desember i fjor at det gikk et steinras som sperret fylkesvei 14 i Berfjorden i Roan. Fiskerne Odd Inge og Terje Viken med sine båter MS Kåpa og MS Meløypynt fungerte som bindeledd forbi rasstedet før det ble satt inn en båt som var sertifisert for passasjertransport.

Odd Inge Viken (52), som også er leder i Roan Fiskarlag synes situasjonen er trasig.

- Blir dette stående, er det jo ingen som tør å gjøre en ekstra innsats i en krisesituasjon, sier han til Kyst og Fjord.

- Vil ikke medføre reaksjoner

Da Fosna-Folket tar kontakt, påpeker kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet, Dag Inge Aarhus, at dette kun var et varsel. Sjøfartsdirektoratet har nå bestemt at brødrene Viken ikke skal ilegges gebyr:

- Bakgrunnen for dette varselet var at vi fikk bekymringsmeldinger fra folk som brukte disse fartøyene som transport, og da er vi forpliktet til å se på saken.  Båtene ble brukt så lenge at det ikke lenger kunne anses som nød, men ordinær drift.  Det var i grenseland til overtredelsesgebyr på grunn av varigheten, sier Aarhus.

Sjøfartsdirektoratet mener at kommunens bruk av beredskapsplanen og sivilbeskyttelseslovens bestemmelser i dette tilfellet ikke kunne sette skipssikkerhetslovens bestemmelser til side.

- Direktoratet har likevel kommet til at bruk av nødrett ikke vil medføre noen reaksjoner fra oss, forklarer Aarhus.

- I dette konkrete tilfelle kan likevel rederiet på bakgrunn av kommunens beredskapsplan ha opplevd at fartøyet måtte stilles til disposisjon for passasjerbefordringen. Vi er derfor kommet til at vi ikke vil ilegge rederiet overtredelsesgebyr, heter det i Sjøfartsdirektoratets beslutning.

- Et fiskefartøy er ikke et passasjerskip

Sjøfartsdirektoratet opplyser at de vil vurdere å reagere med overtredelsesgebyr dersom rederiet ved en senere anledning frakter passasjerer uten nødvendige sertifikater, og det ikke foreligger en situasjon som legitimerer at de offentligrettslige kravene settes til side.

-Hvis en pilot ikke føler seg skikket til å fly, så skal han ikke fly, uansett hva sjefen sier.  Et fiskefartøy er ikke et passasjerskip. Her bør man spørre seg om hvorfor kommunen ikke fikk satt inn godkjent fartøy mye tidligere, sier Aarhus.

Hadde ikke rederiet inngått i Roan kommunes beredskapsplan, ville saken sett annerledes ut.

- Hadde de gjort dette på eget initiativ, ville det nok blitt gebyr. I dette tilfellet har vi valgt å ikke ilegge overtredelsesgebyr, sier Aarhus.