-Det er planer om kutt igjen. Vi vet ikke hvor mye, sier leder i Trafikantforeningen Trondheim-Vanvikan, Frøydis Aksnes.

Innstilt 350 ganger

AtB overtok ansvaret for sambandet Trondheim-Vanivkan 1. januar i år. Allerede etter tre-fire måneders drift ville de kutte på antall avganger. Da var det snakk om å fjerne 39 avganger ukentlig. Begrunnelsen var for lite trafikk. At hurtigbåten av ulike årsaker hadde hatt 350 innstilte avganger de første tre månedene i 2014 ble det ikke tatt hensyn til.

For å kunne opprettholde tilbudet ble Nord-Trøndelag fylkeskommune, Rissa kommune og Leksvik kommune enige om å spleise på utgiftene slik at avgangene kunne fortsette som før ut 2014. Det var snakk om 580.000 kroner.

Fylkeskommunen gikk inn med 280.000 kroner, Rissa kommune med 190.000 kroner og Leksvik kommune med 100.000 kroner.

-Vanskelig

Frøydis Aksnes sier trafikantforeningen har fått tilbud om å komme med innspill.

-Vi vet at AtB har dårlig økonomi og har planer om kutt igjen. Men, vi vet ikke hvor mye. Vi har bedt om regnskap og en oversikt over hvor mange reisende det er per avgang, men har ikke fått det. Jeg går ut fra at de vil si noe om statistikken på møtet, men det er vanskelig for oss å komme med innspill når vi ikke har noen tall, sier hun.

- Nå får AtB bare komme med sitt og så får publikum komme med spørsmål og innspill på møtet. Alle politikerne i Rissa og Leksvik er invitert til å være med, opplyser Aksnes.

Ordførerne kommer

Både ordfører Einar Strøm (Sp) i Leksvik og ordfører Ove Vollan (H) i Rissa sier de skal på møtet.

-Hva tenker du om at det nok en gang kommer opp planer om å kutte i rutetilbudet, bare få måneder etter sist gang det var oppe til diskusjon?

- Jeg har jo fulgt med så det kommer ikke overraskende. AtB har fått voldsomme innstrammingskrav. Jeg synes de først kan begynne å stramme inn der de har økt tilbudet, sier Einar Strøm.

-Kan det være aktuelt for kommunene å gå inn og støtte hurtigbåten økonomisk en gang til?

-Nei. AtB får se på det vi gjorde i vår som en sterk vilje til å stå på for sambandet. Det kan vi ikke fortsette med, sier Strøm.

Han påpeker at Leksvik sammen med Rissa og Nord-Trøndelag håper hurtigbåttilbudet ikke blir redusert.

-Det skjer veldig mye på Fosen framover. Jeg er spent på møtet, avslutter Strøm.

Etterlyser tall

- Vi vil selvsagt også delta på møtet fra Rissa. Sambandet er viktig for pendlere, industrien og utviklingsarbeid i Rissa og Leksvik. Tidligere i år kjøpte vi oss tid slik at AtB kunne bruke resten av dette året på å få på plass korrekte tall for sambandet, sier Ove Vollan.

-Vårt utgangspunkt er at situasjonen rundt AtBs overskridelser ikke er skapt av hurtigbåtsambandet Vanvikan – Trondheim, og at kutt på dette sambandet derfor ikke er løsningen på AtB sine problem. Vi ser fram til å få grundig informasjon, passasjerstatistikker og tall-grunnlag fra AtB, og en reell diskusjon om veien videre på møtet, ser Vollan.