Indre Fosen kommune har etter sammenslåingen ungdomstrinn på fem skoler, to i Leksvik og tre i Rissa. Testmann Minne skole, Vanvikan skole, Stadsbygd skole, Mælan skole og Åsly skole.

Både skolen i Vanvikan og på Stadsbygd skal bygges ut/renoveres. Før det arbeidet starter skal det tas stilling til om begge disse skolene skal ha ungdomstrinn i framtiden.

Styringsgruppa

I Oppvekstutvalget som er styringsgruppe for dette utredningsarbeidet sitter:

Aud Dagmar Ramdal (Leder Sp), Daniel Lyngseth Fenstad (nestleder H), styremedlemmer Sigrid Topsøe Strøm Gileberg (SV), Malin Lyng (H), Rune Tveiten (Ap), Stefan Hansen (V), Lillian Nøst (H) og Gerd Janne Husby (Ap).

Daniel Fenstad sier har flere ganger har forsøkt å få en diskusjon om saken opp i oppvekstutvalget det siste året.

Stadsbygd skole. Foto: Sigrun Overland

- Bakgrunnen for det initiativet er at for det første så står vi foran store investeringer i skolesektoren de neste årene. Både Stadsbygd og Vanvikan skoler trenger sårt nye skolebygg. Det ville vært helt bakvendt å bygge nye skoler til mange titalls millioner uten å faktisk ta diskusjonen om den strukturen vi har i dag er hensiktsmessig. Den diskusjonen er jeg glad for at vi nå får.

- Vanskelig

Han påpeker at endringer er vanskelig.

- Mitt utgangspunkt er at det som er vanskelig og ubehagelig å røre, er det politikernes jobb å røre. Nå har vi bestemt at vi skal bli én felles kommune, da må vi samtidig tørre å gi Indre Fosen kommune så gode forutsetninger som mulig for å levere best mulig tjenester.

- Grensa er borte, vi må tenke nytt

- Den andre grunnen er kanskje den viktigste. I arbeidet med å skape en helhetlig Indre Fosen kommune er det viktig at de kommunale tjenestene er skalert for Indre Fosen kommune, og ikke Rissa og Leksvik kommuner. Grensa mellom oss er borte, og det gjør at vi må tenke nytt. For at vi kan si at vi faktisk er én samla kommune, må vi ha tatt en diskusjon om hver enkelt sektor er fornuftig organisert. Hvis jeg skal kunne stå rakrygget å si at måten vi bruker kommunebudsjettet på er til det beste for innbyggerne, må prioriteringene våre være godt faglig begrunnet, sa Fenstad i kommunestyret før vedtaket ble gjort.

Vanvikan skole. Foto: Knut Inge Blix Furuseth

Han er glad for at utredningen innenfor ungdomsskolene nå starter, men mener det ikke er nok.

- Samtidig ser jeg at flertallet er slik det er, og jeg velger derfor ikke å fremme noe endringsforslag.

Han foreslo imidlertid at Ungdomsrådet burde være med i referansegruppa, noe han fikk de andre politikerne med seg på.

- Uansett, jeg tror ikke vi er ferdig med skolestrukturdebatten før vi tør å se på hele sektoren, sa Fenstad.

Vedtaket

Vedtaket som ble gjort var følgende:

Det settes i gang et utredningsarbeid om framtidig skolestruktur i Indre Fosen kommune. Utredningsarbeidet skal ha fokus på både kvalitet og økonomi.

1. Følgende tema skal utredes:

a. Ungdomstrinnsstrukturen i Indre Fosen kommune

b. Eventuell justering av skolekretsgrensene i Indre Fosen kommune. Styringsgruppa får mandat til å spesifisere oppdraget til administrasjonen.

2. Følgende styringsmodell velges til dette arbeidet:

a. Oppvekstutvalget er styringsgruppe for utredningsarbeidet.

b. Det oppnevnes ei referansegruppe med representasjon fra berørte parter. Ungdomsrådet skal være representert i denne gruppa.

c. Det utpekes en prosjektleder for utredningsarbeidet. Administrasjonen kan oppnevne ei prosjektgruppe som støtter prosjektleder i det daglige arbeidet med utredningen.

d. Det skal sikres god involvering av elever og foreldre gjennom hele prosessen.

3. Arbeidet med utredningen avsluttes innen 1.2.2018 og utredningen legges ut på høring sammen med forslag til lokal forskrift om skolekretsgrenser i Indre Fosen kommune i minst seks uker, med frist 23.3.2018 (fredag før påske).

4. Vedtak om framtidig skolestruktur fattes i kommunestyret innen utgangen av april 2018.