Onsdag omtalte Fosna-Folket en sak hvor en kunde hevder å ha handlet 50 varer der 40 var feilpriset. Saken har skapt diskusjon på vår Facebook-side. Debattantene mener det ofte skjer feilprisinger ved en rekke butikker på Fosen.

– Det skal prises riktig i hyllene, fastslår fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem hos Forbrukerombudet.– Umulig å gjøre fornuftige prisvalg

Gjedrem viser til regelen om prismerking i markedsføringsloven. Den sier at alle varer skal merkes korrekt, ellers er det snakk om villedende markedsføring.– Det er umulig å gjøre fornuftige prisvalg om varene ikke er priset korrekt.Kontrollerte Trondheim og OsloGjedrem forteller at dette er et tema som er jobbet en god del med. For noen år siden hadde Forbrukerombudet en større gjennomgang av butikker i Trondheim og Oslo. Der ble det funnet en god del avvik.– Etter kontrollene sendte vi rapporter til kjedene. Det ble en god del bedre, sier fungerende forbrukerombud.– Klart brudd på loven– En kunde hevder å ha kjøpt totalt 50 varer på en butikk hvor 40 var feilpriset. Hva tenker du om dette?– Da er det ikke vits å merke om det aller meste er feil. Jeg har aldri hørt om så dårlige tall og en så alvorlig feil. Det er et klart brudd på loven. Jeg håper jeg slipper å høre om noe slikt flere ganger, sier Gjedrem i forbindelse med det konkrete tilfellet.Skal rydde oppDaglig leder for Coop Fosen hadde følgende å si da Fosna-Folket først omtalte saken:– Dette skal selvsagt ikke skje, og er noe vi beklager veldig sterkt. Dette skal vi rydde opp i omgående. Kundene skal føle seg trygge på at prissettingen fremover er korrekt. Vi tar saken på alvor, og skal sørge for at alle prisene blir riktige.– Send inn klagerForbrukerombudet har en generell oppfordring til kunder som opplever feil i prissettingen hos butikker.– Folk kan sende inn klager til oss, opplyser Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.Les også: Slik får du lavere rente