– Det som er spesielt med elbilene er at biler som er nyere enn to år trenger assistanse. Det opplever vi svært sjelden på andre biler, sier Dyrendahl.

Jordfeil

Hovedårsaken til at elbilsjåfører trenger assistanse er at bilen har gått tom for strøm. Men det kan også være andre årsaker.

– En del sikringer kan ryke og det kan være defekte ladere. Laderne på elbilene er veldig ømfintlige overfor jordfeil, sier Dyrendahl.

At elbilen går tom for strøm før sjåføren beregner det, kan skyldes blant annet føreforholdene.

Sørpeføre

– Vi ser at sørpeføre er verst. Verre enn streng kulde. Sørpeføre er svært effektkrevende, rullemotstanden blir vesentlig tyngre, sier Dyrendahl som antyder at en elbil i sånt føre bare vil ha halve rekkevidden av den optimale.

– Når gullampa begynner å lyse på en vanlig bil kjører sjåføren for å fylle drivstoff. En elbil har omtrent like lang kjøretid som det, når den er fulladet.

Gratis assistanse

Elbileiere som kjører Nissan og som har behov for assistanse trenger imidlertid ikke bekymre seg over utgiftene.