Nordens eldste hytteformidlingsselskap DanCenter AS opplever i år økt etterspørsel etter utleieboliger, hytter og feriehus. 80-90 prosent av turistene er tyskere, men økt satsing i Norge, resten av Europa og USA endrer dette på sikt.

Vil fylle tomrom

I Fosen satser selskapet på å fylle tomrommene på kalenderen til en del av de som leier ut.

– En del har satset på eksempelvis kun sportsfiske, og da vil det bli et stort tomrom for ellers av sesongen, sier Asbjørn Ræstad til Fosna-Folket. Ræstad er regionleder for DanCenter i Midsund.

– Før kunne det være et problem å få leie seg ei hytte eller feriehus for et par dager, da man knyttet det opp til lengre utleieperioder. Også her vil utleierne i Fosen gjøre tilpasningerr, sier Ræstad.

Mediesamfunn

For å få ytterligere vekst fokuserer selskapet også på kundenes kvalitets- og utstyrsbehov.

– Vi er blitt et mediesamfunn og i løpet av få år har etterspørselen etter internett i boligen nærmest eksplodert. Derfor leier boligene med Internett veldig mye bedre ut enn de uten. Etterspørselen etter større og sikrere båter og motorer er også økende, på samme måte som vi nordmenn også ønsker større båter og motorer. Når de tyske turistene i tillegg står oppreist i båtene når de fisker, er det viktig at båtene er store og stødige nok, sier Asbjørn Ræstad.

Sportsfiske

Aktivitetsbasert turisme er det store vekstområdet. Her satser DanCenter nå på flere områder.

– Først og fremst satser vi på sportsfiskemarkedet, som skiller seg fra de «vanlige fiskeferieturistene» vi i dag har mange av. Sportsfiskerne er opptatt av den store fiskeopplevelsen og ikke matauke. De er entusiastiske og kunnskapsrike, samtidig som de stiller krav om større båter og motorer, og de vil ha kartplotter/gps/ekkolodd for å finne fisken. De krever større komfort og er mer betalingsvillige. DanCenter er i dag på vei inn i dette store sportsfiskemarkedet, opplyser Asbjørn Ræstad.