Senterpartiordføreren i Roan ser med skepsis på en eventuell nedtrapping av beredskapen til 330-skvadronen og deres redningsmannskaper til fordel for andre evakueringstjenester. Han kjenner til flere episoder der redningshelikoptrene med sine uovertrufne egenskaper har vært det eneste alternativet for å redde ut folk i hans distrikt.

– Sea King er helt klart en viktig del av totalberedskapen her i Roan, sier Grydeland.

Brannvesenet

På grunn av sin desentraliserte natur er brannvesenet ofte de første som kommer fram til ulykkessteder i Roan. Dette har gjort at brannmannskap er blitt viktige førstelinjes helsearbeidere, og de har fått oppgradert kompetansen på dette området. De har en avtale med de flygende redningstjenestene om at disse skal kunne ta over. – Når vi ikke får helikopter hit får det store konsekvenser, sier Grydeland.

Vegen stengt

Utslitte

Roansordføreren mener problemet til redningsskvadronen heller ligger i at helikopterparken er for gammel og utslitt. En løsning som ligger snublende nær er at en heller forserer innkjøp av nye maskiner. Hvilke maskiner som skal kjøpes inn har vært et diskusjonstema i godt over ti år, og dagens maskiner lever på lånt tid. Når de skal til reparasjon er det forholdsvis store inngrep som skal utføres for å få dem trygt i lufta igjen. Grydeland har vært på besøk på flystasjonen sammen med formannskapet, og i denne sammenhengen har de også besøkt 330-skvadronen. – Jeg har tiltro til at de som står for valg av nye maskiner gjør et valg som er godt fundert. Likevel har jeg vanskelig for å forstå at de ikke har kommet lenger i utvelgelsesprosessen, sier ordføreren.