Mange interesserte var møtt fram i Kulturstua for å fåinformasjon om statusen for de ambisiøse planene om bru over Trondheimsfjorden.Innledere var sekretariatsleder Vidar Daltveit fra Fosen Regionråd, Terje Nordahl fra Rambøll,Olbert Aasan fra Rissa Utvikling og Olav Ellevset fra Vegdirektoratet.

Stå sammen

– Skal dette kunne realiseres krever det at Fosen må ståsammen. Hele Fosen må stå bak dette, var Vidar Daltveits klare melding førNordahl og Ellevset gikk mer teknisk til verks.

11,5 milliarder

– Kostnadene i dette prosjektet er beregnet til et stedmellom 8 og 15 milliarder, men et foreløpig estimat ligger på 11,5. Dagenstrafikk kan forsvare en investering på 6,9 milliarder, men med en dobling avtrafikken kan en investering på 14 milliarder forsvares, mente Terje Nordahl.

25.000 i Stasbygd

Olbert Aasan presenterte en visjon med fem framtidigelandsbyer i Statsbygd, med intet mindre enn 25.000 innbyggere. Bygd uten å værei konflikt med dyrkamarka.

– Med 20 minutters reisetid til Trondheim vil dette områdetvære svært attraktive for både bolig og næring, sa Aasan.

Fra E6 til E39

Ifølge prosjektleder for Fergefri E39, Olav Ellevset, harTrøndelag tradisjonelt sett vært for orientert langs E6 mot Oslo, og for litemot Vestlandet langs E39. Han la dessuten stor vekt på den teknologiskeinnovasjonen som følger utviklingen av store samferdselsprosjekter.

Ny teknologi

– For å krysse alle fjordene må vi utnytteoffshoreteknologien vår fra Nordsjøen, vi kan ta i bruk de nye materialene forå få ned stål- og betongmengden og vi kan utvikle nye kilder til alternativenergi i forbindelse med de store konstruksjonene vi skal bygge i sjøen,forklarte Ellevset.

Som eksempel nevnte han Grafén. Et supersterkt nanomaterialesom vil kunne redusere mengden stål og betong betydelig.

Amper debatt

Sistemann ut var Knut Sundet fra Fosenvegene A/S. Men hansstatusoppdatering endte i en ganske amper debatt mellom Sundet, Daltveit og”Rissadelegasjonen” i salen. For mange av de frammøtte ble dette såpassubehagelig at de forlot salen før møtet var ferdig.

Lei meg

– Jeg er oppgitt og lei meg for at det ble sånn. Knut skullebare gi informasjon om bomvegprosjektet, men ble i stedet bombardert med desamme beskyldningene og påstandene som dette miljøet har kommet med i flere år.De respekterer ikke den demokratiske prosessen som er bakgrunnen forbomvegprosjektet. Når halve møtet forlater salen sier det noe om hvordan andreopplever det, forteller en oppgitt Vidar Daltveit.

Fikk skylda

Daltveit peker på Oddmund Otterstad (Rissa Frp) somansvarlig for at møtet ble ødelagt, men Otterstad har en annen oppfatning avsaken.

–  Jeg fikk skylda for å ødelegge møtet, men det handlermer om at Daltveit og Sundet stigmatiserer all opposisjon til bomvegprosjektet.Da folk begynte å gå var møtet nesten ferdig uansett, mener Oddmund Otterstad.

Alle kan filme

Han mener årsaken til den ampre stemningen bunner iDaltveits og Sundets mangel på kompetanse til å drive samfunnsdialog.

– I dag går det ikke an å innføre tabuer og forvente at folklydig forholder seg til dem. Sundet fikk spørsmål han ikke hadde gode svar påog da ble det litt ampert bak i salen. Det ble også påtalt at jeg filmet utentillatelse, men alle kan filme på et offentlig møte, sier Otterstad.

Hold kjeft

Otterstad mener det er synd at møteledelsen reagerte slik degjorde fordi hans intensjon var å invitere til dialog.