I salen satt fosninger i hundretall for å få med seg inspirasjonsforedraget av en av rockens største personligheter. Det var Kopparn Utvikling AS i samarbeid med Bjugn Sparebank som hadde sørget for at Dickinson tok turen til Fosen. Hovedpersonen var fortsatt iført flygerdressen etter at han tidligere på dagen fikk en real luftetur i pilot Martin «Tintin» Tesli´s private jagerfly, som for øvrig er av samme årgang som 55-åringen Bruce Dickinson.

Flydrømmen

Det er slettes ikke bare som frontfigur et av tidenes største rockeband Dickinson har latt kreativiteten blomstre. Helt siden han som guttunge med stor interesse ble fortalt historier om luftkrigen under siste verdenskrig har fly og flyging vært en interesse. Drømmen var å bli jagerflyger. I voksen alder realiserte Dickinson flydrømmen, og tok utdannelse som ledet til cockpit i store passasjerfly. Etter å ha vendt tilbake til Iron Maiden fikk han ideen om å kombinere begge sine to store interesser. Det endte med et av historiens med fotograferte fly, en stor Boeing-maskin prydet med bandets logo.

Spille og fly

– Da jeg la fram ideen om flyet for bandets regnskapsfører fikk jeg til svar at dette var for enkelt! Men, jeg ville jo bare spille rock´n roll og fly samtidig, forklarte Bruce Dickinson. Historien har vist at i dette tilfelle var det enkle en genial idé, både praktisk og økonomisk.

En tydelig engasjert Dickinson slapp ikke taket i luftfart så lett under besøket i Fosen. Nå er han engasjert i utviklingen av en helt ny type luftfartøy som han beskriver som en slags «roll on roll off- ferje» som flyr, og kan revolusjonere flyfrakten.

Ingen av dem

Med «ut av boksen-tekning» som tema for foredraget, så ble også teknologi viet oppmerksomhet.

– Det er sju Bruce Dickinson på Facebook. Jeg er ingen av dem, fortalte hovedpersonen. Iron Maiden derimot har over 10 millioner følgere på sin side på Facebook. Dickinson fortalte engasjert om hvordan dagens konsumenter av musikk laster ivrig ned på nett, samtidig som betalingsviljen nesten er borte.

Snudd på hodet

Endringene i musikkbransjen beskrev han kort som at før levde man godt av platesalget, mens turneer var noe man ofte gjennomførte med tap for å promotere platesalget. I dag er dette snudd på hodet, mente Dickinson. Nå betaler folk godt for å oppleve fellesskapet på konserter. Samtidig så Iron Maiden at om folk ikke ville betale mye for musikken, så fortsatte de gjerne å bruke penger på øl som de kunne drikke mens de lyttet til musikken.

Det siste ble også gjenstand for «ut av boksen». Iron Maiden lanserte sitt eget ølmerke, med stor suksess.

– Rødvinen overlot vi til Mötorhead, sa Iron Maiden-vokalisten med en spøkefull undertone.

Revolusjon og evolusjon

På scenen har Bruce Dickinson et hardt og tøft image. Privat framstår superstjernen som en reflektert mann med omtanke for sine medmennesker.

– All verdens kunnskap er verdiløs uten kreativitet, var et av utsagnene fra mannen som har større sans for evolusjon enn revolusjon. I alle fall når det kommer til teknologi, for der sverger Dickinson fortsatt til sin gamle Nokia mobiltelefon som kan brukes fem dager mellom hver lading.

– Jetmotoren var en revolusjon da den kom, men den var også farlig. Nå, etter evolusjon av motoren, så er den trygg, sa Dickinson i Awacs-hangaren. Og la til at nye flytyper også gjerne er farlige saker, mens de samme flyene etter en del år blir tryggere farkoster.

Utgjøre en forskjell

På skolen var ikke den suksessfulle rockestjernen og forretningsmannen den som utmerket seg. Han så liksom ikke poenget med å pugge geometri og matematikk. Og ikke hadde han særlig sansen for lærerstanden heller.

– Men noen av lærerne ga meg tro på at jeg kunne skape noe, utgjøre en forskjell. Min far sa at det ikke spilte noen rolle hva jeg ble, bare jeg gjorde mitt aller beste, fortalte han fra oppveksten.

Avslutningsvis kom Bruce Dickinson med følgende melding til de mange hundre i salen:

Du er verdt noe. Om andre ikke ser det, så er det deres problem!

FLYTUR: Piloten Bruce Dickinson fikk en heftig flytur sammen med jagerflyger Martin «Tintin» Tesli under besøket ved Ørland hovedflystasjon. FOTO: Skjalg Ledang.