Norske kjøpesentre oppfattes som så kvinnelige at menn ikke gidder å dra dit og for kjedelige til at folk ønsker å tilbringe tid der. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Conversion.Les også: Dette er det ikke mange igjen avLes også: Spiste sjømat og hørte på blå blues

Thomas Ingebrigtsen, daglig leder i Conversion, sier det er for lang avstand mellom dagens butikkmiks og den miksen folket faktisk ønsker.

Populære butikker underrepresentert

Undersøkelsen viser at butikker med høy attraktivitet, som for eksempel Rema 1000, XXL og Hi-Fi Klubben er underrepresentert på landets kjøpesentre.

– Rema 1000 er den femte mest ønskede butikken på kjøpesentre. Likevel er kjeden kun tilstede med 16 butikker blant de 100 største kjøpesentrene. Noe som er underlig med tanke på at vi i snitt handler mat fire ganger i uken.

Glem ikke menn

– Store kategorier som smykker, sko, klær, hus, hjem og helsekost bidrar til at kjøpesentre oppfattes som feminine. Den største utfordringen med å trekke folk til kjøpesentrene er at kvinner vil, mens menn ikke gidder. Noe som dessverre betyr at mange kvinner også blir hjemme, sier han.

Ser vi på de butikkene som er mest populære blant menn som XXL og Hi-Fi Klubben er disse representert med henholdsvis kun 10 og 2 butikker i de samme 100 kjøpesentrene. Med andre ord er det et gap mellom det folk faktisk ønsker og det som er tilgjengelig, sier Thomas Ingebrigtsen. Vårt råd er at kjøpesentrene skaffer seg flere av kjedene menn foretrekker, og at de plasseres slik at de er enklere å finne og aller helst i en sone beregnet på menn, sier han.

Kvinner vil ha alkohol  - menn vil ha dingser

Undersøkelsen viser at Vinmonopolet er den viktigste butikken på et kjøpesenter. Mer overraskende er at Clas Ohlson kommer som nummer to.

– Ser vi på de kjønnsvise forskjellene er Vinmonopolet aller viktigst for kvinner, mens menn har Clas Ohlson på topp.  At Vinmonopolet er populært visste vi, men at Clas Ohlson er så populært på tvers av alder og kjønn er mer overraskende. Det er kanskje noe i det Atle Antonsen en gang sa – at han føler seg så hjemme på Clas Ohlson at han henger av seg jakken, sier Thomas Ingebrigtsen.

Butikken er ikke død

Med de siste  dagers spådde butikkdød i minne, maler Thomas Ingebrigtsen et adskillig mer positivt bilde.

– Butikken er ikke død, men den late butikksjefen er. Alt i alt er konverteringsraten det viktigste for å lykkes som butikk. Og her syndes det mye, spesielt i kjøpesentrene. Butikksjefen som ikke evner å se sin egen butikk gjennom kundens øyne og forstå hva som skal til for å stoppe kunden kommer til å få det tøft i tiden fremover. De som fokuserer på å trekke folk inn i butikken og vise dem det de vil ha kommer til å fortsette å leve godt.