- Når Fjord Lines to nye cruiseferger skal gjøre sine dagligeanløp til havner i Norge og Danmark vil utslipp som forurenser luften bliminimale. I forhold til vårt nåværende skip vil derfor satsingen på flytendenaturgass (LNG) bidra til å svekke risikoen for «giftlokk» over Bergen på dagermed stillestående luft, sier administrerende direktør Ingvald Fardal.

På Bergen Group Fosen i Rissa blir i disse dager gassmotorer ogtanker montert på MS «Stavangerfjord», den første av Fjord Lines to nyecruiseferger. Gassmotorene er produsert ved Bergen Engines, fabrikken til RollsRoyce Marine på Hordvikneset i Bergen. Disse motorene representerer enmiljøteknologi som er ledende internasjonalt.

- Skipsfarten representerer en del problemet knyttet til«giftlokk» som kan legge seg over større byer, spesielt på kalde dager medstillestående luft. Med de gassmotorene våre skip blir utstyrt med blirimidlertid utslippet av NOx redusert med 92 prosent i forhold til utslipp fraskipsmotorer som drives med tradisjonell tungolje. Utslipp av svovel elimineresfullstendig, mens utslipp av partikler reduseres med 98 prosent. Dessutenmedfører den teknologien vi benytter en reduksjon av utslipp av drivhusgasser(CO2) med 23 prosent.

Minimale utslipp også vedlandligge

Fardal opplyser at skipene ved landligge kommer til å benyttehjelpemotorer som drives med diesel.  –Disse motorene er imidlertid utstyrt med kraftige katalysatorer som gjør atNOx-utslippet blir omtrent like lavt som fra gassmotorene. For befolkningen iBergen vil det dermed heller ikke medføre nevneverdige problemer forluftkvaliteten når skipene ligger til kai ved Hurtigruteterminalen nærbykjernen, knappe to timer hver dag.

Først i verden bare påLNG

Fjord Lines to store cruiseferger blir de første cruisefergene iverden som seiler på «single fuelled LNG engine», som innebærer at fremdriftenutelukkende baseres på LNG (Liquefied Natural Gas), og ikke en kombinasjon avtungolje og flytende naturgass («dual fuelled engine»).

– Ved at vi utelukkende satser på det mest miljøvennligedrivstoffet kommer miljøgevinsten til å bli opplevd som betydelig både langskysten og i de fire havnene cruisefergene skal anløpe; Bergen, Risavika vedStavanger, Langesund og Hirtshals.

Gir flere positivemiljøeffekter

Hvert av skipene får fire gassmotorer, der hver motor har tolvsylindre og yter solide 5.400 kW (7.300 HK). Fjord Lines valg av den mestavanserte motorteknologien gir både skipene den mest lønnsomme og miljøvennligefremdriften. I 2015 innføres nye og strengere krav til svovelinnhold idrivstoffet som benyttes i skipsfarten i Nord-Europa, og med LNG-motorenetilfredsstiller Fjord Line disse kravene med god margin. – I tillegg til atutslippene til luft reduseres til et minimum blir det heller ikke oljesøl underbunkring, og dermed også redusert brannfare. Vi får også renere maskinrom ogingen spillolje fra motorene.

Velprøvdteknologi

Ingvald Fardal fremholder at selv omFjord Line er først med fremdrift basert på «single fuelled LNG engine», så ermotorteknologien fra Rolls Royce velprøvd på en rekke ferger og offshorefartøy.Byggekostnaden blir noe høyere, men dette utlignes ved at drivstofforbruketblir lavere som følge av høy virkningsgrad, samt at vedlikeholdskostnadene gårned på grunn av renere drift og liten slitasje. NOx-fondet har gitt etbetydelig bidrag til Fjord Lines investering.

- Når seilingene med MS«Stavangerfjord» starter onsdag 29. mai vil vi dermed kunne tilby den grønnestesjøveien mellom Norge og EU som økonomisk også gir oss et viktig fortrinn ikonkurransen med andre transportører, understreker Ingvald Fardal.