Det nye kravet til registrering trer i kraft fra 1. februar i år, og gjelder de som fisker torsk for videresalg.

– Velger man norsk ordinært skipsregister (NOR) som registreringsalternativ oppnår man en rekke fordeler, som for eksempel at eiers rettssikkerhet styrkes og at man kan ta opp lån med pant i båten. Et eventuelt framtidig salg vil normalt gå lettere siden alt da ligger til rette for kjøpers finansiering, sier avdelingsdirektør i Sjøfartsdirektoratet Anita Malmedal.

Skal du seile til utlandet kan du be Skipsregisteret utstede et Nasjonalitetsbevis som er svært nyttig å ha ved besøk i utenlandske havner.

Sjøloven setter krav til at eier av NOR-registrerte båter må være norske statsborgere eller EØS-borgere. Selve båten må være CE-merket hvis den ble gjort tilgjengelig eller tatt i bruk i EØS-området etter 16. juni 1988.

Det er en engangsavgift på 2.832 kroner ved registrering i NOR. Utvendige merker til fartøyet er inkludert i prisen. NOR-registeret har ingen årsavgift.

Malmedal legger til at når fartøyet først registrert i NOR er både selger og kjøper pliktig til å melde alle endringer i de registrerte forhold.