Mannskapet på syv ble berget i land, men båten har blitt liggende helt til nå.Nå har bergingsselskapet «Bukser og Berging» endelig fått båten av grunn og fraktet den til Fosen Gjenvinning i Stokksund der den skal ende sine dager.- Dette er et litt spesielt oppdrag for oss, sier leder Knut Grinde ved Fosen Gjenvinning. - Det er ikke hverdagskost å få så store slep inn hit. Det er gjort mye for å få denne båten flytende. Den hadde store skader i hekken så krana som holder den oppe i akterenden gjør et løft på 110 tonn. Rundt baugen er det lagt flyteelementer, forklarer han.

Store summerEt totalhavari av dette omfanget er heller ikke hverdagskost for forsikringsselskapet Bud og Hustad. –Det har vært en stor operasjon, sier daglig leder Ole Morten Sørvik. - Vi har hatt mange utfordringer knyttet til å tømme tankene, tette båten, løfte den av skjæret, holde den flytende og sist nå med dårlig vær på turen til Stokksund. Slepet har ligget værfast flere ganger på turen oppover. Totalt med berging, slep og oppgjør kommer denne saken fort opp i 30 millioner kroner, forteller Sørvik.

Kjøp og salgFosen Gjenvinning demonterer alt brukbart utstyr på båtene de kjøper som vrak, og selger det direkte til kjøperne, eller de legger det ut på nettsiden sin.  –Vi har også et stort internasjonalt nett av kontakter og selger utstyr til nesten alle verdenshjørner, sier Knut Grinde. – I dette tilfelle måtte alt utstyret på dekk demonteres før slepet startet, så da ble det nok litt kjøpers marked. Vi måtte selge alt på stedet. Det gjelder å være en god bruktselger – og kjøper. Det er prisforhandlinger hele tiden, ler Grinde.

Gjenvinning- Når alt som kan selges er solgt plukker vi båten i stykker og sorterer restene. Alt jernet skipes til Jernverket i Mo i Rana, mens resten av metallet går til gjenvinning hos ulike mottagere i Norge og Sverige. Restavfallet leveres stort sett i Trondheim, forteller Grinde. –Vi har holdt på siden 1991 og har hugget opp rundt 250 båter. Vi begynner å kunne dette, humrer han.

Leder i Fosen Gjenvinning, Knut Grinde, sier at selskapet har hatt mange utfordringer knyttet til å tømme tankene, tette båten, løfte den av skjæret, holde den flytende og sist nå med dårlig vær på turen til Stokksund.