Slepebåten «Max Mammut» og «Mammutkrana lll» måtte til for å slepe «Ramnfjord» til Stokksund.

Slepebåten «Max Mammut» og «Mammutkrana lll» måtte til for å slepe «Ramnfjord» til Stokksund.

Havaristen «Ramnfjord» havnet i Stokksund

I snart et halvt år har den havarerte snurperen «Ramnfjord» representert en miljøtrussel der den har ligget på Hakaskjæret i Hustadvika. Båten gikk på grunn en uværsnatt i april.

Mannskapet på syv ble berget i land, men båten har blitt liggende helt til nå.
Nå har bergingsselskapet «Bukser og Berging» endelig fått båten av grunn og fraktet den til Fosen Gjenvinning i Stokksund der den skal ende sine dager.
- Dette er et litt spesielt oppdrag for oss, sier leder Knut Grinde ved Fosen Gjenvinning.
- Det er ikke hverdagskost å få så store slep inn hit. Det er gjort mye for å få denne båten flytende. Den hadde store skader i hekken så krana som holder den oppe i akterenden gjør et løft på 110 tonn. Rundt baugen er det lagt flyteelementer, forklarer han.

Store summer
Et totalhavari av dette omfanget er heller ikke hverdagskost for forsikringsselskapet Bud og Hustad.
–Det har vært en stor operasjon, sier daglig leder Ole Morten Sørvik.
- Vi har hatt mange utfordringer knyttet til å tømme tankene, tette båten, løfte den av skjæret, holde den flytende og sist nå med dårlig vær på turen til Stokksund. Slepet har ligget værfast flere ganger på turen oppover. Totalt med berging, slep og oppgjør kommer denne saken fort opp i 30 millioner kroner, forteller Sørvik.

Kjøp og salg
Fosen Gjenvinning demonterer alt brukbart utstyr på båtene de kjøper som vrak, og selger det direkte til kjøperne, eller de legger det ut på nettsiden sin. 
–Vi har også et stort internasjonalt nett av kontakter og selger utstyr til nesten alle verdenshjørner, sier Knut Grinde.
– I dette tilfelle måtte alt utstyret på dekk demonteres før slepet startet, så da ble det nok litt kjøpers marked. Vi måtte selge alt på stedet. Det gjelder å være en god bruktselger – og kjøper. Det er prisforhandlinger hele tiden, ler Grinde.

Gjenvinning
- Når alt som kan selges er solgt plukker vi båten i stykker og sorterer restene. Alt jernet skipes til Jernverket i Mo i Rana, mens resten av metallet går til gjenvinning hos ulike mottagere i Norge og Sverige. Restavfallet leveres stort sett i Trondheim, forteller Grinde.
–Vi har holdt på siden 1991 og har hugget opp rundt 250 båter. Vi begynner å kunne dette, humrer han.

Mer å lese på Fosna-Folket:
 
comments powered by Disqus
Leder i Fosen Gjenvinning, Knut Grinde, sier at selskapet har hatt mange utfordringer knyttet til å tømme tankene, tette båten, løfte den av skjæret, holde den flytende og sist nå med dårlig vær på turen til Stokksund.

Leder i Fosen Gjenvinning, Knut Grinde, sier at selskapet har hatt mange utfordringer knyttet til å tømme tankene, tette båten, løfte den av skjæret, holde den flytende og sist nå med dårlig vær på turen til Stokksund.

Leses nå
 
Nyheter

Fant nær tusen år gammelt leketøy på Fosen

En lekebåt av tre er blant de oppsiktsvekkende funnene fra de arkeologiske utgravingene ved Ørland flystasjon.

Slik reagerer næringslivet på sammenslåing:

- Vi må holde oss unna eiendomsskatten

Lokalt næringsliv i Bjugn og Ørland er spente på om den nye kommunen vil ha eiendomsskatt på verker og bruk. De to kommunene har heller ikke lik arbeidsgiveravgift i dag.

Sjekkes av helsepersonell etter utforkjøring

En bil har kjørt av veien ved Osavatnet i Rissa, opplyser politiet.

Vegar byr på dataparty med lynraskt supernett

- Hastigheten er rundt 200 ganger raskere enn i en bolig med vanlig bredbånd, sier Vegar Hatlen.

- Herregud, brøytebilen har velta

Det kraftige snøfallet fredag har ført til kaos på veiene, og i formiddag gikk det også galt for brøytebilen i Husbysjøen.