Slepebåten «Max Mammut» og «Mammutkrana lll» måtte til for å slepe «Ramnfjord» til Stokksund.

Slepebåten «Max Mammut» og «Mammutkrana lll» måtte til for å slepe «Ramnfjord» til Stokksund.

Havaristen «Ramnfjord» havnet i Stokksund

I snart et halvt år har den havarerte snurperen «Ramnfjord» representert en miljøtrussel der den har ligget på Hakaskjæret i Hustadvika. Båten gikk på grunn en uværsnatt i april.

Mannskapet på syv ble berget i land, men båten har blitt liggende helt til nå.

Nå har bergingsselskapet «Bukser og Berging» endelig fått båten av grunn og fraktet den til Fosen Gjenvinning i Stokksund der den skal ende sine dager.

- Dette er et litt spesielt oppdrag for oss, sier leder Knut Grinde ved Fosen Gjenvinning.

- Det er ikke hverdagskost å få så store slep inn hit. Det er gjort mye for å få denne båten flytende. Den hadde store skader i hekken så krana som holder den oppe i akterenden gjør et løft på 110 tonn. Rundt baugen er det lagt flyteelementer, forklarer han.

Store summer

Et totalhavari av dette omfanget er heller ikke hverdagskost for forsikringsselskapet Bud og Hustad.

–Det har vært en stor operasjon, sier daglig leder Ole Morten Sørvik.

- Vi har hatt mange utfordringer knyttet til å tømme tankene, tette båten, løfte den av skjæret, holde den flytende og sist nå med dårlig vær på turen til Stokksund. Slepet har ligget værfast flere ganger på turen oppover. Totalt med berging, slep og oppgjør kommer denne saken fort opp i 30 millioner kroner, forteller Sørvik.

Kjøp og salg

Fosen Gjenvinning demonterer alt brukbart utstyr på båtene de kjøper som vrak, og selger det direkte til kjøperne, eller de legger det ut på nettsiden sin. 

–Vi har også et stort internasjonalt nett av kontakter og selger utstyr til nesten alle verdenshjørner, sier Knut Grinde.

– I dette tilfelle måtte alt utstyret på dekk demonteres før slepet startet, så da ble det nok litt kjøpers marked. Vi måtte selge alt på stedet. Det gjelder å være en god bruktselger – og kjøper. Det er prisforhandlinger hele tiden, ler Grinde.

Gjenvinning

- Når alt som kan selges er solgt plukker vi båten i stykker og sorterer restene. Alt jernet skipes til Jernverket i Mo i Rana, mens resten av metallet går til gjenvinning hos ulike mottagere i Norge og Sverige. Restavfallet leveres stort sett i Trondheim, forteller Grinde.

–Vi har holdt på siden 1991 og har hugget opp rundt 250 båter. Vi begynner å kunne dette, humrer han.

Mer å lese på Fosna-Folket:
 
comments powered by Disqus
Leder i Fosen Gjenvinning, Knut Grinde, sier at selskapet har hatt mange utfordringer knyttet til å tømme tankene, tette båten, løfte den av skjæret, holde den flytende og sist nå med dårlig vær på turen til Stokksund.

Leder i Fosen Gjenvinning, Knut Grinde, sier at selskapet har hatt mange utfordringer knyttet til å tømme tankene, tette båten, løfte den av skjæret, holde den flytende og sist nå med dårlig vær på turen til Stokksund.

Leses nå
 
Nyheter

Etterlyser eier av verktøy

Politiet i Rissa har gjort beslag av en del verktøy i forbindelse med en straffesak.

Populær sommeraktivitet

«Aktiv ferie» er et tilbud til barn og unge fra åtte år og oppover. I år er over 300 unge innom i løpet av de ti dagene dette tilbudet varer.

Så mye bruker Fosen-kommunene på kultur

Norske kommuner brukte i gjennomsnitt 3,9 prosent av netto driftsutgifter på kulturformål i 2016. Dette er en økning på over 100 kroner per innbygger fra 2015.

Rekorddeltagelse på årets jaktprøve

Norsk retrieverklubb avdeling Fosen arrangerte helga 17. og 18.juni sin årlige jaktprøve på Tjønnstua i Bjugn kommune.