Grøntvedt har registrert at Fremskrittspartiets Per Sandberg var på Fosen 1. mai og talte imot prosjektet. Han minner om at stortingsrepresentanten for en del år tilbake var på et møte i Åfjord der prosjektet ble lagt fram. Der skal han ha sagt at han kom til å stemme imot, men samtidig sa han ifølge Grøntvedt at det bare er å få av gårde en søknad så fort som mulig. Slik Grøntvedt oppfattet Sandberg den gangen var også stortingsrepresentanten inneforstått med at det ikke blir utbedret veger uten at det er bompengefinansiering inne i bildet.

Grøntvedt understreker at han ikke har noen problemer med å se hvorfor mange har motforestillinger mot prosjektet. Med kort og full rabatt medfører bompengene om lag to hundrelapper i ekstrautgift på en reise til Trondheim og tilbake igjen. For mange er dette er utgift som merkes godt. For pendlere og næringsdrivende er dette utgifter som kan skrives av på skatten, og dermed blir den totale merkostnaden for storforbrukere mindre på sikt. Da bompengesatsene ble fastsatt, regnet en inn en nedgang i trafikken. Skulle trafikken holde seg på dagens nivå eller gå opp, vil satsene endres neste gang de tas opp til vurdering.

Grøntvedt er i prinsippet enig i at vegbygging bør finansieres over statsbudsjettet uten bruk av bompengeinnkreving.

- Men i realpolitikkens verden handler det om å få gjennomslag for bedring av vegstandarden eller å slite med de dårlige vegene. I dag er det ingen større vegprosjekter som får godkjenning av stortinget uten at det finansieres helt eller delvis med bompenger, sier styrelederen.

Forleden kjørte ordføreren gammelvegen mellom Trondheim og Værnes på grunn av vegarbeid. Turen ble både langdryg og kronglete.

- Der fikk vi ei påminning om hva bompengene går til. Vi kan like det eller ikke, men uten bompenger får vi ikke gjort noe for vegstandarden på Fosen, sier Grøntvedt.