For en tid tilbake startet Statens vegvesengrunnarbeidet 300 meter fra Rødsjøkrysset, der Fosenvegene har bestemt atbompengeinnkrevingen skal bli.

Vedtaket om at bommen skulle plasseres på dette stedet ble såvidt vi erfarer, gjort i Fosenvegene så sent som i september i fjor. Tidligereomtale av bomstasjonen på Krinsvatnet har vært beskrevet som vegdeleKrinsvatnet.

Saken var ikke byggemeldt inn til Rissa kommune og ble stoppet.Etter den tid har Statens vegvesen vært i kontakt med teknisk etat i Rissakommune der det foreslås å plassere bommen mellom rasteplassen ogparkeringsplassen ved Krinsvatnet.

Ønsket synspunkt

På tirsdagens møte i HLTM (Hovedutvalget for landbruk, tekniskog miljø) ble det fra administrasjonen sagt at området som nå er aktuelt forplassering av bom, er regulert og kan for så vidt godkjennes av teknisk etat.Det ble imidlertid stilt spørsmål til politikerne om dette var noe de ønsket åbehandle politisk i tillegg.

Det har allerede kommet en del innvendinger mot plassering avbom på sørsiden av brua, fordi det vil berøre nærings- og friluftsområdet vedNordelva. Det har også hele tiden vært sagt at man skal kunne kjøre i egenkommune uten å måtte gjennom en bomstasjon.

Politisk behandling

- Jeg har mine meninger om dette og ønsker ikke at innbyggernevåre skal bli avskåret med bom når de skal inn til sine friluftsområder. Jegønsker en politisk vurdering på dette. Det skylder vi innbyggerne våre, saBjørn Vangen (H).

- Jeg har alltid trodd at bommen skulle stå på brua, eller pånordsiden av brua, sa Sverre Anders Hafeld (Ap).

- Dette bør opp til behandling i utvalget. Fritid og næring børivaretas, sa Liv Darell (Sp).

Plassering av bommen ved Krinsvatnet kommer dermed opp som sak ineste HLTM-møte i slutten av februar.

Envegs innkrevning

Allerede da søknaden om bompenger ble sendt inn til Stortingetble det fra Fosenvegene søkt om envegs innkrevning.

Tidligere har det blitt stilt spørsmål i kommunestyret i Rissaom hvorfor bommen ikke plasseres i vegdelet ved Krinsvatnet og innkreverbompenger av alle som passerer i krysset. Det ble fra Knut Sundets side hevdetat det ble alt for dyrt, fordi trafikken mellom Bjugn og Åfjord var for litentil at det svarte seg økonomisk.

Trafikktellingen viser etter det Fosna-Folket har fått opplystat det kjører i gjennomsnitt 700 biler mellom Bjugn og Åfjord daglig, mens 2000kjøretøy kjører over brua.

Politisk vilje

- Det er ingen problemer i å plassere en bom på brua ogmuliggjøre innkrevning alle veger, hvis man ønsker det, opplyste Rune Schei(H).

- Men, slik den politiske beslutningen er tatt i dag, får vi detikke til nå. Jeg mener at med en plassering på brua eller på nordsiden av bruaer det flere muligheter om det skulle bli aktuelt i framtiden. Det vil også blimer rettferdig i forhold til nærings- og friluftsinteresser. I dag er dette enenkel å grei teknologi. Bommen kan plasseres hvor som helst. Det er snakk ompolitisk vilje, og det koster ikke mer å ha trevegs innkrevning har vi fåttopplyst fra Q-free, opplyste Rune Schei.