Finn Falkum-Hansen er arkitekten bak en rekke moderne passasjerskip

– Førstkommende mandag starter salget av billetter for reisende med bil som vil være med på jomfruturen med MS “Stavangerfjord” mandag 1. oktober neste år, opplyser administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line i en pressemelding 9.november.

Fjord Line setter det første av de nye skipene i ordinær drift når sommersesongen neste år er avsluttet. Klokken 08.00 mandag 1. oktober legger nåværende MS “Bergensfjord” til kai i Bergen for siste gang og seks timer senere legger nye “Stavangerfjord” ut på sin første ordinære tur til Risavika ved Stavanger, Hirtshals og Langesund. Om lag seks måneder senere blir nye “Bergensfjord” satt inn på den samme ruten, og Fjord Line vil da kunne tilby daglige avganger på samme klokkeslett fra samtlige havner på linjer mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals og mellom Hirtshals og Langesund.Det er styret i Fjord Line som har gitt cruisefergene navn. – Vi anløper begge de store byene på Vestlandet, og av den grunn er det naturlig å gi skipene navn som knytter dem til våre største havner. Men navnene representerer også en skipsfartshistorie vi ønsker å ta videre til en ny tid, fremholder Fardal.Navn med historisk susDS “Stavangerfjord” var et av skipene til Den Norske Amerikalinje A/S (NAL), og ble satt i trafikk i april 1918. Skipet seilte til New York men på grunn av 1. verdenskrig kom det ikke til Bergen før i september samme år. Under 2. verdenskrig ble skipet beslaglagt av tyskerne, men etter krigen krysset den gamle damen Atlanterhavet trofast helt frem til 1964 da hun ble solgt og hugget opp.Den Norske Amerikalinje hadde to skip som het “Bergensfjord” i løpet av rederiets historie. Det første seilte fra 1913 til 1946 og det andre ble satt i drift i 1956. NAL solgte dette skipet i 1971 og det hadde deretter flere eiere. Blant disse var Teigen-familien, dagens hovedaksjonærer i Fjord Line, som eide skipet i syv år på 1970-tallet. Da het skipet “Rasa Sayang” og ble benyttet til cruisefart i Sørøst-Asia, med Singapore som base.“Bergensfjord” er også navnet på skipet Fjord Line nå har i drift på linjen mellom Vestlandet og Danmark, og som fases ut når den første av nye cruisefergene er seilingsklare.Per Krohg-maleri frem fra glemselen- I restauranten på “Bergensfjord” som seilte i Amerika-fart hang det et maleri av Per Krohg på over fire ganger syv meter. Dette maleriet; “Drømmens reise“ tok Teigen-familien vare på før skipet ble solgt videre for over tretti år siden. Det vakre maleriet, som har vært lagret i Egersund, ønsker vi nå å restaurere og plassere i en trappeavsats på nye “Bergensfjord”, forteller salgs- og markedsdirektør Eva Mellgren.

Hun fremholder at selv om de nye cruisefergene blir store og moderne så har man lagt vekt på at interiøret skal ha et intimt preg. – Som passasjer skal man kunne fornemme den hyggelige, litt romantiske stilen som kjennetegnet de gamle Amerika-båtene, sier Mellgren.Ny æra med nye cruisefergerDe nye skipene bygges av Bergen Group Fosen og vil representere en helt ny æra for fergetrafikken mellom Norge og EU, både med hensyn til størrelse og komfort. De nye cruisefergene blir på 3.900 dødvekttonn og får en lengde på 170 meter. Hvert skip vil ha 306 lugarer, hvorav en stor andel suiter, og vil ha plass til 1.500 passasjerer. På lastedekkene skal det kunne rulle inn 600 personbiler, eventuelt et lavere antall i kombinasjon med vogntog og cargo.

MS “Stavangerfjord” og MS “Bergensfjord” skal innredes med spisesteder, butikker og salonger som kombinerer behovene til cruisegjester og reisende som seiler en definert transportetappe på en god måte. Fjord Lines samarbeid med Gastronomisk institutt vil bidra til flotte menyer og en økt standard på cruisereiser mellom Norge og kontinentet.

Fakta presentert av Fjord LineFjord Line er et moderne rederi som tilbyr trygg og behagelig transport mellom Norge og kontinentet. Rederiet driver passasjerfergen MS “Bergensfjord”, som seiler mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og HSC “Fjord Cat” i sommerhalvåret på ekspresslinjen mellom Kristiansand og Hirtshals. I tillegg til passasjertrafikk har Fjord Line god kapasitet på frakt av alle typer nyttekjøretøy og gods, som håndteres av Fjord Lines cargoavdelinger i Norge og Danmark. Rederiet har to moderne cruiseferger under bygging, og vil når begge disse er satt i drift kunne tilby daglige avganger året rundt på linjene mellom Bergen, Stavanger og Hirtshals, og Hirtshals – Langesund.Fjord Line ble startet i 1993 og har 245 ansatte, hvorav 85 i landorganisasjonene i Bergen, Stavanger, Egersund, Kristiansand og Hirtshals, og 160 sjøansatte på helårsbasis. Bemanningen økes i sommerhalvåret med om lag 100 ansatte. Ingvald Fardal har vært Fjord Lines administrerende direktør siden 2007.Hvert av de to skipene blir 170 meter lange og får plass til 1.500 passasjerer. Det blir 306 lugarer og plass til 600 personbiler, vogntog og last. Det er Bergen Group Shipdesign og Bergen Group Fosen som har designet skipene og Finn Falkum Hansen er arkitekt for prosjektet. Han har tidligere vært arkitekt for blant annet hurtigruteskipene “Trollfjord” og “Midnatsol”. I disse dager bygges skrogene i Gdansk og skal slepes til Bergen Groups Fosen for ferdigstilling og innredning.Cruisefergene blir innredet med en variasjon av restauranter for enhver smak, caféer og barer, stor taxfree-butikk og velutstyrte lokaler for kurs og konferanser.

God underholdning - for store og små – vil gjøre reisen til en helt spesiell opplevelse. Lengden på skipene er perfekt konstruert for å tåle Nordsjøens bølger og gi passasjerene en behagelig og stabil seilas.

Motorrommet i de nye Fjord Line-fartøyene blir dimensjonert for at skipene i tillegg til konvensjonelle dieselmotorer også skal kunne benytte flytende gass (LNG) som drivstoff.

Et LNG-drevet skip i denne størrelsesorden vil være epokegjørende. Denne teknologien kan bli tilgjengelig ikke så lenge etter at skipene settes i drift, men betinger LNG-terminaler i havnene. Å konvertere de nye skipene til LNG blir nå vurdert som del av et EU-prosjekt om bruk av naturgass som drivstoff på skip. Med flytende naturgass vil utslippene av nitrogendioksid kunne reduseres med opptil 90 prosent, og CO2-utslippene kan reduserers med 25 prosent.

Selv uten LNG, vil Fjord Lines nye cruiseferger utstyres med drivstoffeffektive maskiner og utslippene av miljøskadelige stoffer til luft og til vann vil være minimale. Gjennom avtale med Rolls-Royce Marine har vi sikret oss tilgang til et avansert propellsystem som optimaliserer skipenes fremdrift med lavt forbruk av drivstoff og uten tap av manøvrerbarhet. Med bunnstoffprodusenten Hempel har vi avtalt at bunn og kjøl skal behandles med et bunnstoff som både er hardt og gir god fremdrift, og som ikke medfører negative miljøeffekter. Modeller av cruisefergene er dessuten blitt testet for påvirkning av bølger og vind ved MARINTEK med meget gode resultater.

Fjord Line bygger to moderne cruiseferger for trafikken på de to linjene mellom Norge og Danmark. Skipene skal hete MS “Stavangerfjord” og MS “Bergensfjord”.
De nye fergene har 306 lugarer. Her er illustrasjon på hvordan en av luksuslugarene kan komme til å se ut - med vindu fra gulv til tak.