Tirsdag ble det klart at et enstemmig fylkesutvalg i Sør-Trøndelag vedtok forskuttering for å få ferdig «pakke 3» i Fosenvegene-prosjektet to år før planlagt. Fylkeskommunen skal forskuttere 528 millioner kroner over tre år.

Mer om saken: Milliardprosjekt blir ferdig to år før planlagt

Strekningene Sund - Bradden (pakke 1) og Stadsbygd - Vemundstad (pakke 2) i Rissa kommune står imidlertid i stampe, og blir ikke ferdig samtidig som de andre delprosjektene i slutten av 2018.

– Vi starter med reguleringsplanen umiddelbart når departementet har vedtatt trasé, sa daglig leder i Fosenvegene AS, Knut Sundet, om strekningen Stadsbygd - Vemundstad.

Les mer om trasémulighetene: Går imot lokalpolitikernes vedtak

– Ikke rom

Sund - Bradden lar seg ikke løse gjennom Fosenvegene-prosjektet, slik situasjonen er nå.

– Stadsbygd – Vemundstad er kostnadsberegnet til 350 millioner pluss minus 25 prosent. Det er ikke rom for å bruke 130 millioner på Skaret. Får vi penger til gode, så skal vi se på om vi kan gjøre et delprosjekt på Skaret, sier Sundet.

– Vi har regulert Skaret, men kommunestyret har vedtatt å utsette dette i påvente av situasjonen ved Stadsbygd – Vemundstad, sa den daglige lederen.

«Helhetlig og fremtidsrettet plan»

Randi Reese (SV) fremmet følgende forslag under fylkesutvalget tirsdag: «Strekningen Sund- Bradden er en sterkt ulykkesbelastet veistrekning. Fylkesutvalget ber derfor om at det utarbeides en helhetlig og fremtidsrettet plan for strekningen Sund-Bradden, slik at det prosjektet blir fulgt opp».

SV-politikerens forslag ble enstemmig vedtatt. Tanken er at eventuelle tiltak blir gjort utenom Fosenvegene-prosjektet.

2.-kandidat for Sosialistisk venstreparti i Rissa, Per Brovold, bor langs strekningen Sund - Bradden. Han mener at forslaget gir et reelt håp for utbedring av strekningen.

– Ja. Når forslaget får et enstemmig vedtak i fylkesutvalget, så må dem følge opp det som vedtas. Det skal utarbeides en helhetlig plan som er framtidsrettet, noe jeg er glad for, sier Brovold, som også er fornøyd med forskutteringen i pakke 3.

– Må finne løsning forbi Rein

Han mener at det er fornuftig at fylket og staten eventuelt kobles inn på strekningen.

– Vi er nødt til å koble inn fylket og staten. Det vil bli så kostbart at det ikke går an å belaste Fosenvegene og brukerne på dette.

Brovold har klare tanker om hvordan han ser for seg strekningen.

– Visjonen er at vi får bygget på traseen som hele tiden har ligget til grunn, og der kan man gjøre justeringer. Det er viktig at vi finner en løsning forbi Rein-området som er akseptabel.

– Livsfarlig

SV-politikeren sier at trafikkmengden på Sund - Bradden er i nærheten av årdsdøgntrafikken mellom Botngård og Brekstad.

Han mener at Reinsalleen er uforsvarlig trang.

– Når det kommer traktorer eller busser, så er det livsfarlig. Vi må se helheten og bygge en vei for framtiden. Det er helt uforsvarlig å kjøre trafikken der, mener Brovold.

– Når tror du at det er realistisk å sette en eventuell spade i jorda?

– Tidligst i 2020. Om man er interessert, så kan reguleringsplanen komme i gang tidligere, mener Per Brovold.

Se grafikk: Her er toppkandidatene i Rissa ved kommunevalget