AtB vurderer å erstatte dagens hurtigbåt i karbonfiber på strekningen Trondheim - Vanvikan med en batterikatamaran.
Bruk av aluminium er ikke aktuelt.
– Å bygge den i noe annet enn karbonfiber er utenkelig, sier seniorrådgiver Kjell Utvaag i ATB til Teknisk Ukeblad, som først omtalte saken.
– Dersom aluminium skulle ha vært aktuelt måtte vi ha funnet så lett aluminium at det kunne konkurrere med plast. Båten skal gå fort, og det er om å gjøre å få ned vekta på den, sier han til Fosna-Folket.
Totalvurdering
Seniorrådgiveren forteller at muligheten om batterielektrisk hurtigbåt har blitt vurdert i fire år.
– AtB holder nå på med en utredning for fylkeskommunen, og den gjelder all hurtigbåttrafikk i Trondheimsfjorden, forklarer Utvaag.
1. oktober skal samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag ha et ekstraordinært møte, som omhandler materiellstrategi for framtidens kollektivtransport i Sør-Trøndelag. Seniorrådgiveren forteller at planene om batterikatamaran kan bli lagt fram før den tid.
Les også: Ekstraordinært møte skal legge føringer for framtidens ferjesamband på Fosen
– Vi gjør en totalvurdering, som er bra for miljøet og som kan gi oss lavere kostnader, sier Utvaag.
– Vi har sagt at dersom dette skal bli mulig, så må ikke ny båt og teknologi bli dyrere enn i dag.
– Har AtB råd å bestille en batterikatamaran?
– Ja, svarer han.
– En utmerket pilot
Selv om Utvaag mener at batteri kan bli aktuelt på lengre sikt for samtlige samband, sier han at det i første rekke er mest aktuelt at Trondheim - Vanvikan-sambandet prioriteres først.
– Det nytter ikke å kjøre til Kristiansund med dagens teknologi og batteri. I sambandet mellom Trondheim og Vanvikan, med 20-25 minutters overfart, så er det fullt ut mulig. Sambandet vil være utmerket til å være en pilot, mener han.
Kjell Utvaag mener alt ligger til rette for å sette inn et nytt fartøy i dette sambandet.
– Det er en del forutsetninger når det gjelder infrastruktur. Det er nødvendig å få strøm og spenning fram til en eventuell ladestasjon. Det har vi Trondheim, etter som terminalen ligger like ved jernbanen. I Vanvikan er det tilgang på høyspent, sier han.
Det er åpning i kontrakten mellom AtB og FosenNamsos Sjø om at et nytt fartøy kan settes inn i sambandet.
Kan bli bestilt i vår
Seniorrådgiveren sier at en eventuelt ny batterikatamaran kan gå inn i sambandet tidligst i 2017.
– Vi skal levere fra oss noe til styret i AtB i løpet av september. Vi håper at vi har nødvendige politiske vedtak i løpet av 2015.
Dersom alt går etter planen, kan bestillingen skje tidligst på vårparten i 2016, tror Utvaag.
– Hvor sannsynlig er det at disse planene blir noe av?
– Det vet jeg ikke, men jeg håper. Med vedtakene om reduserte utslipp, så må vi se på alternativer i forhold til ren diesel- og gassdrift på båter og ferjer, avslutter seniorrådgiver Kjell Utvaag i AtB.
Les også: AtB har inngått kontrakt med Boreal