AtB vurderer å erstatte dagens hurtigbåt i karbonfiber på strekningen Trondheim - Vanvikan med en batterikatamaran.

Bruk av aluminium er ikke aktuelt.

– Å bygge den i noe annet enn karbonfiber er utenkelig, sier seniorrådgiver Kjell Utvaag i ATB til Teknisk Ukeblad, som først omtalte saken.

– Dersom aluminium skulle ha vært aktuelt måtte vi ha funnet så lett aluminium at det kunne konkurrere med plast. Båten skal gå fort, og det er om å gjøre å få ned vekta på den, sier han til Fosna-Folket.

Totalvurdering

Seniorrådgiveren forteller at muligheten om batterielektrisk hurtigbåt har blitt vurdert i fire år.

– AtB holder nå på med en utredning for fylkeskommunen, og den gjelder all hurtigbåttrafikk i Trondheimsfjorden, forklarer Utvaag.

1. oktober skal samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag ha et ekstraordinært møte, som omhandler materiellstrategi for framtidens kollektivtransport i Sør-Trøndelag. Seniorrådgiveren forteller at planene om batterikatamaran kan bli lagt fram før den tid.

Les også: Ekstraordinært møte skal legge føringer for framtidens ferjesamband på Fosen

– Vi gjør en totalvurdering, som er bra for miljøet og som kan gi oss lavere kostnader, sier Utvaag.

– Vi har sagt at dersom dette skal bli mulig, så må ikke ny båt og teknologi bli dyrere enn i dag.

– Har AtB råd å bestille en batterikatamaran?

– Ja, svarer han.

– En utmerket pilot

Selv om Utvaag mener at batteri kan bli aktuelt på lengre sikt for samtlige samband, sier han at det i første rekke er mest aktuelt at Trondheim - Vanvikan-sambandet prioriteres først.

– Det nytter ikke å kjøre til Kristiansund med dagens teknologi og batteri. I sambandet mellom Trondheim og Vanvikan, med 20-25 minutters overfart, så er det fullt ut mulig. Sambandet vil være utmerket til å være en pilot, mener han.

Kjell Utvaag mener alt ligger til rette for å sette inn et nytt fartøy i dette sambandet.

– Det er en del forutsetninger når det gjelder infrastruktur. Det er nødvendig å få strøm og spenning fram til en eventuell ladestasjon. Det har vi Trondheim, etter som terminalen ligger like ved jernbanen. I Vanvikan er det tilgang på høyspent, sier han.

Det er åpning i kontrakten mellom AtB og FosenNamsos Sjø om at et nytt fartøy kan settes inn i sambandet.

Kan bli bestilt i vår

Seniorrådgiveren sier at en eventuelt ny batterikatamaran kan gå inn i sambandet tidligst i 2017.

– Vi skal levere fra oss noe til styret i AtB i løpet av september. Vi håper at vi har nødvendige politiske vedtak i løpet av 2015.

Dersom alt går etter planen, kan bestillingen skje tidligst på vårparten i 2016, tror Utvaag.

– Hvor sannsynlig er det at disse planene blir noe av?

– Det vet jeg ikke, men jeg håper. Med vedtakene om reduserte utslipp, så må vi se på alternativer i forhold til ren diesel- og gassdrift på båter og ferjer, avslutter seniorrådgiver Kjell Utvaag i AtB.

Les også: AtB har inngått kontrakt med Boreal