Fredag la Rissa Høyre ut en valgkampvideo på sin Facebook-side. Mandag morgen har over 200 000 sett videoen, som er en parodi på kampanjeorganisasjonen «Av Og Til» sin reklamefilm om alkovett.

Rissa-ordfører Ove Vollan (H) spiller hovedrollen.

– Det har eksplodert. Vi syntes at den var litt artig, men at den skulle bli sett av så mange og bli delt over 1500 ganger, var ikke i vår villeste fantasi, sier Ove Vollan.

– Vi la tidligere ut en annen video (Eventyret om Prinsesse Blå, journ. anm.), som fikk 9000 visninger. Målet var å slå den, forteller ordføreren.

– Befriende

Rissa Høyre har valgt å spille på humor i videoen.

– Vi politikere blir veldig fort litt kjedelige når vi bare argumenterer, diskuterer og skal «slå i hjel» hverandre med fakta. Så det er litt befriende å koble av med humor, tenker jeg.

– Over 200 000 har sett at du ligger på båtdekket og gnir deg på magen. Hva tenker du om det?

– Litt skummelt. Det er ti fullsatte Lerkendal stadion. Herregud.

– Du spiller på sex i videoen her.

– Hahaha, nei, det var ikke meningen, ler ordføreren, som er klar på at han ikke tar seg selv så høytidelig.

Vollan tror ikke at han og partiet blir oppfattet for useriøst.

– I kombinasjon med at vi jobber på helt vanlig måte med å få fram budskapet vårt på normalt vis, så tror jeg ikke at en artig film er noe negativt. En liten snert i tillegg gjør seg, mener Ove Vollan, ordfører i Rissa kommune.

– Helt ufarlig

– Er det han litt småslanke fyren som ligger i båten, er det ordføreren? Jeg har sett deler av den, men ikke hørt lyden, sier PR-ekspert Jarle Aabø i AABØ & CO når Fosna-Folket ringer for å få en kommentar.

Etter å ha sett videoen i sin helhet, er han slett ikke overrasket over at videoen har tatt av på Facebook. Eksperten forteller at når man treffer blink på sosiale medier, så er det nesten ingen grenser for hvor mange avspillinger en video kan få.

– Den som byr på sin egen kropp, får ofte et stort gjennomslag på sosiale medier. Og når man gjør det i en kjent sammenheng, ved å kopiere en reklame som mange husker, så har man laget noe som slår. Denne videoen har noe ved seg: Det er noe hjertegodt her, og det er noe vi liker å se, som vi humrer litt av. Det er helt ufarlig, mener PR-rådgiver Jarle Aabø.

Anbefaler å beholde klærne på framover

PR-rådgiveren sier at videoen kan ha god effekt fram mot valget, så lenge innbyggerne i Rissa oppfatter humoren.

– Ordføreren gjør seg til en rikskjent person og han er en snakkis i Rissa kommune. Jeg kjenner ikke kommunen, men jeg vil tro at en trønder synes at dette er skikkelig moro, sier han.

– Dersom man er opptatt av oppmerksomhet, og er villig til å vise kroppen, bør man kopiere ordføreren i Rissa, ler Aabø.

Selv om Jarle Aabø mener at denne videoen er positiv for partiet, anbefaler han likevel at ordføreren beholder klærne på framover.

– Han bør ikke ta av seg skjorta en gang til. Man ødelegger god humor ved å overdrive. Nå bør han ha på skjorte og jakke resten av valgkampen.

– Han er et ansikt for alle vi menn med kulemage. Det må jeg takke ham for, avslutter PR-eksperten.

Torun Bakken, ordførerkandidat for Arbeiderpartiet, ønsker ikke å kommentere Høyres valgkampvideo.