I en spørreundersøkelse blant 7 780 elbileiere nylig oppgir bare sju prosent at de har opplevd å gå tom for strøm. Dette ifølge ei pressemelding som Norsk elbilforening nylig har sendt ut.

– Jeg kjørte i elleve år, så var det bråstopp, sier Gjelvold. Organisten, dirigenten og musikeren fra Opphaug på Ørlandet fikk som pioner på området sponsoravtale med FosenKraft. De årene han kjørte Think, regner han med at han tjente en femtilapp per dag på kilometergodtgjørelsen. Sin gamle bensindrevne Toyota Hiace har han beholdt. Den 26 år gamle bilen starter stadig velvillig, men koster ham kjapt mellom 17 og 18 kroner per mil å kjøre. Den 26 år gamle sliteren slurper i seg mellom 1,2 til 1,3 liter på mila.

Ladestasjoner

I spørreundersøkelsen Elbilisten 2015 oppgir 60 prosent at de aldri har kjørt tom for strøm, mens 32 prosent har vært nære på. Moderne elbiler har gode varslingssystemer når batteriet begynner å bli tomt, slik at en kan finne en ladestasjon i nærheten.

Mens det ifølge elbilforeninga er mange bileiere som lever i spenning på grunn av avstanden til nærmeste ladepunkt, sier Gjelvold han sjelden hadde noen problemer så lenge bilen virket.

Imidlertid skyldtes stoppen i fjor noe som ikke var så lett å ordne. Batteriet fikk han hjelp med, men laderen synes å ha tatt kvelden.

66 år gamle Gjelvold vil gjerne prøve elbil igjen, men han venter på at teknologien gir mulighet til å kjøre lengre strekk uten at en trenger tenke på rekkevidden.

Rekkeviddeangst

Sjøl om bare sju prosent har opplevd å gå tom for strøm, er det visstnok 22 prosent av elbileierne som sier at de ofte opplever rekkeviddeangst.

Ifølge spørreundersøkelsen er det elbilistene i Hordaland som er mest fornøyd med ladetilbudet der de bor.

Fabrikken Think gikk til slutt inn, og Gjelvolds bil er derfor vanskelig å skaffe reservedeler til. Doningen som han kjørte fra slutten av mai 2003 til i fjor består av termoplast og aluminium. Følgelig er den fullstendig uten rust. Komforten klager han heller ikke på. Sjøl kommunens langbeinte kirketjener mente plassen i passasjersetet holdt mål.

– Den var som en sportsbil å kjøre, sier Gjelvold.