Det er Visinor Fjell Nord AS, et selskap som blant annet jobber med fjellsikring, som har fått oppdraget med å sikre fylkesvei 14 i Hellfjorden i Roan.

Les bakgrunn for hvorfor arbeidet igangsettes nederst i saken.

- Vil bruke alle midlene

Andreas Tessem, konstituert prosjektleder i Statens vegvesen, opplyser at den totale rammen for prosjektet er 2,5 millioner kroner. Kostnadsrammen inkluderer blant annet kontrakten med Visinor Nord AS på 926 900 kroner (eks. moms), kostnader hos Statens vegvesen samt jobben Rambøll har gjort i forbindelse med kartleggingen av området.

– Vi vet ikke hva totalkostnaden blir med 100 prosent sikkerhet før hele anlegget er ferdigstilt. Kontraktssummen er likevel en god pekepinn på hva som skal utføres. Så lenge arbeidet foregår i skjæringa så vil vi ha en viss form for usikkerhet i prosjektkostnaden, men vår prosjektramme er på 2,5 millioner kroner, og det er et ønske fra både Sør-Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen å bruke alle disse midlene, sier Andreas Tessem.

Høy prioritet

Fredag startet Visinor Fjell Nord AS forberedingen til fjellsikringsarbeidet i det rasutsatte området. Fra mandag 29. juni og fram til 15. juli, som er dato for ferdigstilling, vil veien bli stengt i inntil én time fra klokka 07.00 om morgenen til 18 på kvelden. Søndager skal trafikken kunne gå som normalt.

– Det vil bli satt opp forvarslingskilt ved Roan sentrum og etter avkjørselen fra fylkesvei 715, opplyser prosjektlederen.

Tessem forteller at prosjektet har vært viktig å få satt i gang så raskt som mulig.

– Dette har hatt høy prioritert. Vegvesenet og fylkeskommunen ser på prosjektet som viktig grunnet trafikksikkerheten.

- Kan dukke opp uforutsette ting

Og det er ikke et hvilket som helst oppdrag som nå igangsettes.

– Arbeidet er veldig utfordrende, og det ble også beskrevet i konkurransegrunnlaget. Det er snakk om 70-80 meter høye skjæringer, og det må jobbes fra tau. Lift kan benyttes opp til 30 meter opp i fjellsiden, sier han og forteller at utstyr som skal brukes til sikringen blant annet skal fraktes opp med helikopter.

Prosjektlederen sier at i utgangspunktet skal arbeidet være ferdig 15. juli, men at det ikke kan gis noen garanti.

– Det kan vi ikke si med sikkerhet. Vi jobber ut fra en god rapport, men det kan dukke opp uforutsette ting, avslutter Andreas Tessem.

Dette er saken:

Det siste steinraset av en viss størrelse på fylkesvei 14 i Roan gikk i Hellfjorden 17. februar. I underkant av én måned tidligere raste en stein på omtrent 10 kilo i frontruta til Paul Eian i samme område. Siden har det vært flere mindre steinsprang.

Etter en inspeksjon av rasområdet i etterkant av raset 17. februar, ble det besluttet at området skulle gås over systematisk i løpet av våren. Dette for å finne ut om det er nødvendig med ytterligere tiltak i fjellsiden.Siden det siste raset har det blant annet vært gjennomført en dronekartlegging av fjellsiden av Rambøll. Dette førte til at man fikk vite hvor steinene raste ut fra i februar. Steinene skal ha rast fra et område over halvveis oppe i fjellet.

Deretter undersøkte ingeniørgeologer fra Rambøll fjellsiden, og måtte levere en evalueringsrapport.

21. mai presenterte Fosna-Folket nyheten om at rapporten gjorde det klart at det er behov for både rensk og sikring av fjellsiden. Anbefalingen fra Rambøll var at sikringsarbeidet gjennomføres i 2015.

– Vi har fått en rapport som viser at det er behov for rensk av løse masser samt sikringsarbeid. Det er anbefalt at dette gjøres både i fjellsiden og i bergskjæringen, sa Eva Solvi, avdelingsdirektør for veiavdelingen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag.

Avdelingsdirektøren kunne fortelle at Statens vegvesen har hatt ute en konkurranse hvor ulike entreprenører har kommet med tilbud.

– Tilbudene er ikke innhentet på bakgrunn av funnene. For å spare tid hentet vi inn tilbudene parallelt som fjellsiden ble kartlagt, forklarer Solvi.

25. juni skrev Fosna-Folket at det er Visinor Fjell Nord AS som skal utføre sikringsarbeidet. Oppstart er 26. juni og arbeidet skal være avsluttet 15. juli.