AtB AS har i dag, fredag, signert kontrakt med Boreal Transport Nord AS for drift av ferjesambandet Brekstad – Valset i perioden 01.01.2017 – 31.12.2018.

– Det er også mulighet for inntil ett års forlengelse, dersom dette skulle vise seg nødvendig som en fleksibel tilpasning til anbudet for ferjestrekningene Brekstad – Valset og Flakk – Rørvik som vil gjelde fra 2019, skriver AtB i en pressemelding.

Les mer om saken: Slik kan Brekstad - Valset bli fra 2017

Sambandet vil fra 2017 bli trafikkert av ferja MF Petter Dass. Den har en kapasitet på 50 personbilenheter (PBE). Ferja har ifølge AtB plass til 6 vogntogenheter (VTE), men at det da blir plass til færre personbiler.

– AtB har tidligere avklart at 50 PBE er maksimal ferjestørrelse på Valset ferjekai, i tråd med Statens Vegvesen sine anbefalinger. AtB vurderer at ferjesambandet med énferjeløsningen fra 2017 vil møte utfordringer knyttet til både regularitet og kapasitet på en bedre måte enn dagens toferjeløsning. AtB vurderer at det vil bli en løsning som er mer lik énferjeløsningen med MF Ørland fra før 2015, men kapasiteten fra 2017 blir større, heter det i uttalelsen.

– 70 prosent høyere døgnkapasitet søndager

Med hensyn til kapasitet og frekvens betyr dette ifølge AtB at énferjeløsningen fra 2017 vil ha:

– Åtte prosent lavere døgnkapasitet på hverdager i forhold til dagens toferjeløsning (2015-2016), men 30 prosent høyere døgnkapasitet på lørdager og nær 70 prosent høyere døgnkapasitet på søndager enn dagens toferjeløsning.

– Økt kapasitet med 100 PBE hver vei på hverdager samt søndag (mens lørdag er uforandret), sammenlignet med 2013 hvor sambandet ble trafikkert med énferjeløsningen «MF Ørland».

– Bedre i helgene

Samferdselskomitéleder Karin Bjørkhaug (KrF) mener at fra 2017 blir flere av dagens utfordringer borte.

– Vi har utfordringer med kapasiteten i helgene, og det får vi gjort noe med. Når det gjelder pålitelighet, får vi en tryggere løsning. Jeg er glad for å kunne si at vi får en ferje som er vurdert til å ha gode egenskaper, sier Bjørkhaug.

– Hva blir ikke løst fra 2017?

– Det vi har fått innspill på er at kapasiteten burde vært enda mer styrket, og ytterligere styrket i løpet av uka. Vi innfrir ikke alle kravene fra kommune og næringsliv, men vi har fått klare tilbakemeldinger på at man må kunne stole på at ferjene går selv om været er litt røft. Der føler jeg at vi nå kan levere i større grad.

– Attraktiv pakke

Kontrakten som er inngått med Boreal er kun en kort avtale.

– Det vi har fokus på nå er kontrakten som skal ha oppstart i 2019, og da skal vi ha en Fosen-strategi i bunn. Vi må blant annet ha ambisjoner om å få gjort noe med ferjekaia på Valset slik at det kan være mulig å legge til med større ferjer, for i dag er det begrensninger på kaia.

Årsaken til at man velger å inngå en toårskontrakt fra 2017, er at Flakk – Rørvik-kontrakten går ut 31.12.2018. Dette for å gjøre det mulig å samkjøre et større anbud fra 2019.

– Da kan vi legge ut en stor pakke på anbud, som omhandler begge sambandene. Det blir en attraktiv pakke som øker sjansen for en god konkurranse. Da får vi mer attraktive ferjer, og dette vil gi et bedre resultat for begge sambandene, noe som kommer fosningene til gode, mener Bjørkhaug.

– Bygd for røft farvann

Videre i uttalelsen fra AtB står følgende:

«AtB vil fortløpende vurdere kapasiteten i forhold til behovet, og vurdere eventuelle tilpasninger eller andre mulige tiltak.

Med hensyn til regularitet er ferga «MF Petter Dass» bygd for røft farvann med mye vind og sjø og har i motsetning til ferga «MF Ørland», høye skansekledninger og baugport. Dette hindrer i stor grad sjøsprøyt på bildekk og beskytter dermed bilene på en utmerket måte. Ferga «MF Petter Dass» er også utstyrt med såkalt høyeffektivt «Becker-ror» som gir gode manøvreringsegenskaper. Ferga «MF Petter Dass» vurderes til å være godt egnet for å trafikkere sambandet Brekstad – Valset, og vel så bra som ferga «MF Ørland» som trafikkerte sambandet frem til 2015.

Av passasjerfasiliteter, har ferga «MF Petter Dass» salong over bildekk med sitteplasser til alle og 360 graders utsikt samt utgang til soldekk i hver ende av salongen.

Om anbudsprosessen

AtB AS har gjennomført anbudskonkurransen innenfor gitte rammer fra Sør-Trøndelag fylkeskommune, og med bakgrunn i et omforent anbudsgrunnlag basert på de begrensninger som ligger i rammer og muligheter innenfor et to-årig fergeanbud. Dette gjelder krav om kapasitet/frekvens, forbedret regularitet og at kostnadene blir liggende innenfor dagens kostnadsrammer. AtB AS har under hele anskaffelsesprosessen hatt fokus på god dialog med aktørene i fergebransjen.

AtB mottok tre tilbud i konkurransen om levering av fergetjenester på sambandet Brekstad–Valset i perioden 01.01.2017 til og med 31.12.2018. Etter å ha evaluert tilbudene vedtok styret i AtB AS at kontrakten skulle tildeles Boreal Transport Nord AS. AtB AS mottok ingen klager på tildelingsbeslutningen fra de andre deltakerne i konkurransen», skriver AtB i en pressemelding.

I dag driftes sambandet av ferjene MF Frafjord og MF Ytterøyningen. Fra 2017 skal sambandet trafikkeres med én ferje.