I fylkestinget onsdag ble det stemt over et forslag fra nestleder i samferdselskomiteen, Torhild Aarbergsbotten (H). Forslaget gikk ut på å bruke én million kroner fra samferdselsfondet til å styrke ferjesambandet ut året.

– Håpet mitt er at flertallet blir med på en løsning som gir et godt og forutsigbart tilbud for ferjetrafikken over Brekstad – Valset, når revidert budsjett endelig skal vedtas i fylkestinget. Etter Høyres mening har vi ikke råd til å la være, sa Aarbergsbotten forrige uke.

Forslaget ble onsdag nedstemt. 13 stemte for, og blant de som stemte for var det politikere fra Høyre, Venstre og Fremskrittspartiet.

– Jeg kommer ikke til å gi meg før dette er på plass. Jeg ser at vi går en vanskelig sommersesong i møte, sier Aarbergsbotten.

– 2,5 mill. til neste år

Samferdselskomitéleder Karin Bjørkhaug (KrF) stemte mot forslaget. Hun mener at det i utgangspunktet er en dårlig idé å bruke fondsmidler til styrking av sambandet.

– Det er snakk om én million i år, men til neste år vil det være 2,5 millioner kroner. Det må også finansieres, påpeker samferdselskomitélederen.

Aarbergsbotten på sin side mener at man også for neste år har mulighet til å finne disse 2,5 millioner kronene.

Lest denne? Slik kan Brekstad - Valset bli fra 2017

– Politikk handler om å prioritere. Har man et ønske, så finner man alltids penger. Vi har funnet pengene som trengs, mener Aarbergsbotten.

– Fullt mulig innenfor nettokontrakten

Før fylkestinget ble administrasjonen bedt om å gå en runde med operatør og AtB for å se om det er mulig å gjøre utbedringen innenfor dagens nettokontrakt. Dette mener Karin Bjørkhaug er den mest fornuftige måten å løse kapasitetsproblemet på.

– Notatet er lagt fram, og rådmannen sier at det er fullt mulig fordi dette er en nettokontrakt. Notatet sier at dette er mulig for operatøren, og at AtB kommer til å følge opp, sier Bjørkhaug.

– Dersom det viser seg å være mulig innenfor avtalen, når kan kapasitetsøkningen potensielt tre i kraft?

– Jeg håper det skjer så fort som mulig, men det er ikke mulig å gi et tidspunkt akkurat nå.

– Kan det skje i løpet av sommeren?

– Det håper jeg. Jeg regner med at utfordringene vil tilta med økt sommertrafikk, sier Karin Bjørkhaug, som hele tiden har vært klar på at hun ønsker at Brekstad - Valset blir styrket, men at det er viktig å se på fylket som ett, og at man ikke kan behandle Brekstad - Valset isolert.

Tror ikke på en eventuell bedring før på nyåret

Aarbergsbotten har ikke tro på at kapasiteten kan økes gjennom kontrakten. Hun tror ikke det er mulig å gjøre noe på sambandet før tidligst i 2016 i forbindelse med budsjettet.

– Det må jeg si er fryktelig synd med tanke på utviklingen på Fosen, mener hun.

«Ingen avtalemessige hindringer»

Fylkesutvalget ba fylkesrådmannen legge fram et notat til fylkestinget i juni 2015, som viser hvordan kapasitet på ferjesambandet Brekstad – Valset kan økes på fredag og søndag, samt ved arrangement/hendelser som skaper ekstra stor trafikk, ved omdisponering innen vedtatt ramme:

«Kan dette løses innen gjeldende nettoavtale mellom AtB og Norled?

Fylkesrådmannen la i FU-sak 113/15 den 21.april, «Vurdering av mulighet for finansiering av utvidet fredags- og søndagstilbud på sambandet Valset-Brekstad» fram en redegjørelse for hvilke muligheter, kostnader og prioriteringer som kan gjøres i forbindelse med å utvide kapasiteten i dette fergesambandet i ønsket tidsrom. Det ble i saken opplyst at en fast økning av kapasiteten på fredags- og søndags kveld koster 2,5 mill kroner pr år, tilsvarer 1,2 mill kroner for i perioden 1.7 – 31.12.2015. Det ble i saken ikke vedtatt noen konkret bevilgning eller omdisponering av midler for å gjennomføre en slik utvidelse av tilbudet.

Det er ingen avtalemessige hindringer i nettoavtalen mellom AtB og Norled i forhold til å omdisponere rutekapasitet og/eller rutetid. AtB vurderer at det ikke forefinnes rutekapasitet i dagens rutetabell som med fordel kan flyttes til et utvidet tilbud fredags- og søndags kveld. En flytting av kapasitet vil etter AtBs og fylkesrådmannens vurderinger medføre en uheldig svekkelse av et forutsigbart og ønsket hverdagstilbud for blant annet næringstrafikken.

På bakgrunn av uttalt misnøye med kapasitet i helg samt tidligere kanselleringer har fergeoperatør for egen regning gjennomført ekstraturer i forbindelse med pinseutfarten i mai. Det ble gjennomført 28 ekstraturer med totalt 328 betalende pbe (personbilenheter). Operatør tilbakemelder at de nå vil analysere erfaringen fra disse ekstraturene og vurdere om de ut fra en markedsbetraktning og på kommersielt grunnlag kan tilby utvidet kapasitet i perioder med stort kapasitetsbehov. AtB vil følge opp disse vurderingene når disse foreligger.

Ferjestatistikken for 2014 viser at det er et tiltakende antall gjenstående biler i sambandet i perioden mai til og med august. Perioden torsdag ettermiddag til fredag ettermiddag samt søndag kveld var de tidsperiodene i uken med størst antall gjenstående. AtB tilbakemelder at kapasiteten i perioden torsdag ettermiddag til fredag ettermiddag er økt fra 50 pbe/time i 2014 til 73 pbe/time i 2015 og at dette bør bidra til å lette noe på problemet med gjenstående i denne perioden. På søndag kveld er derimot kapasiteten redusert fra 50 pbe/time i 2014 til 38 pbe/ time i 2015. Dette vil medføre større fare for flere gjenstående på søndag kveld. Resultatet kan også bli at mere trafikk vil ledes mot sambandet Flakk-Rørvik, hvor frekvens og kapasitet i de fleste tilfeller vil medføre mindre ventetid i kø for de reisende», heter det i notatet fra fylkesrådmannen til fylkestinget.