Tidligere i mai skrev Fosna-Folket om endringer i EU-kontrollen, som trer i kraft 8. juni.

– Det vil bli noe endring i kontrollpunktene, helt ny kontrollseddel og en bedre og sikrere måte for oss å gjennomføre stikkprøver på, sa overingeniør Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Mellom 3. og 8. juni vil det derfor være vanskelig å få utført den periodiske kjøretøykontrollen. Unntaket er ifølge Vegvesenet om kjøretøyet står i fare for å bli avskiltet dersom kontrollen ikke gjennomføres i det tidsrommet.

Skrur opp prisene

– Den nye EU-kontrollen vil bli dyrere. Det ene er at nye prosedyrer og mer omfattende kontroll gjør at den tar lengre tid. Det andre er at det kommer omfattende krav til kalibrering av testutstyret som kontrollorganene bruker. Totalt vil alle kontrollorganer oppleve å bruke om lag 20 prosent mer tid med de nye reglene. For NAF vil dette bety at vi setter opp prisene, skriver NAF i en pressemelding.

Hvilke endringer trer i kraft 8. juni? Se faktaboks.

Til nå har det vært 85 punkter som blir kontrollert, mens det etter endringene vil være over 150 kontrollpunkter. Strengere krav vil gi flere såkalte toer-feil som betyr utbedring og ny kontroll. Særlig vil strengere bedømming av lys, føre til at flere biler ikke blir godkjent, opplyser NAF.

– Dette er bra for trafikksikkerheten. Er det alvorlige feil på en bil, kan kontrolløren ilegge kjøreforbud på langt flere punkter for bremser, hjuloppheng og styring enn i dag. Flere sjekkpunkter og strengere vurdering av feil, vil gi mer trygghet på veiene, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, i en uttalelse.

– Én kontroll

NAF skriver at det nå blir kun én EU-kontroll i kontrollperioden.

– Etter de nye reglene må bileiere som mener de har fått feil anmerkninger, enten klage til Statens vegvesen eller be om en ny vurdering av feil når bilen er på etterkontroll, forteller Engebretsen.