Alle rom på skolen får montert bevegelsessensorer som gjør at lyset slår seg på når en person går inn i rommet, og av når det ikke lenger er bevegelse i rommet.

Utfordret

Opplegget er et prakteksempel på hvordan næringslivet og skolen kan samarbeide.

Det hele startet med en utfordring fra Leksvikbedriften CTM Lyng som holder til i Vanvikan. De tar imot elever, blant annet fra Rissa videregående på utplassering, og utfordret elektrolærer Geir Vidar Johansen til å la elevene gjøre en ekte oppgave.

-Oppgaven elevene fikk ble å montere 60-70 bevegelsessensorer på skolen. Jeg synes imidlertid oppgaven ble litt snever om vi bare skulle gjøre det. Jeg ønsket et større prosjekt, og involverte fellesfaglærerne i norsk, engelsk, matte og naturfag i prosjektet, sier Johansen.

Stort prosjekt

Elever og lærere har jobbet med prosjektet i om lag en og en halv måned.

-Dette er et stort prosjekt og blir vektet ganske høyt. Nesten som en tentamen, sier Geir Vidar Johansen.

Det er elevene i elektrofag som har montert sensorene, men før den jobben ble gjort var det mye forberedelser både teoretiske, og innen planlegging. Blant annet skulle alle rom kartlegges.

I mattedelen måtte elevene regne ut hvor mye strøm skolen vil spare på sensorene.

-God idé

I engelskdelen måtte de skrive en innledning om enøk, på engelsk.

-Der skulle de skrive generelt hva de var interessert i innenfor enøk, og hva de ønsket å fordype seg i. Jeg synes det var en veldig god ide å trekke inn flere fag, sier faglærer i engelsk og leder for fellesfagene, Katrine Vogel. Hun nevner blant annet elevene på helse og oppvekst som i utgangspunktet ikke skjønte hva de skulle fordype seg i som var relatert til enøk, endte opp med å se på mat, hvordan spare energi ved å kaste mindre.

Å skrive en innledning på engelsk er høyst relevant mener Vogel.

-Om noen av elevene ønsker å bli ingeniører for eksempel, må de skrive på engelsk, og veldig mye av tegningene er på engelsk. Jeg synes det har vært gøy for oss som har fellesfagene å få innblikk i programfagene, sier Vogel.

-Kjempeopplegg

-Vi har lært om sikkerhet, vi har planlagt, og jeg synes det er flott at vi får gjøre jobben i praksis, sier Jonas Denstad som er en av elevene på elektrolinja.

Eneste jente i klassen er Sonja Alseth.

-Det går helt fint å være eneste jente og jeg har ikke fått mindre lyst til å bli elektriker etter dette året på denne linja. Det er det jeg vil bli tror jeg, sier hun og legger til at hun synes dette prosjektet har vært utrolig lærerikt.

Samarbeid

Lærer Geir Vidar Johansen fremhever at samarbeid er en viktig læring.

-Elevene er delt i tre grupper på fire og fire, og det å kunne samarbeide er en viktig læringsbit i dette, sier han.

-Det er få jenter som velger dette faget?

-Ja, dessverre. Det burde vært flere. Jentene har minst like gode teoretiske og praktiske ferdigheter innen dette. Det er utvilsomt et yrke både for jenter og gutter, sier Johansen.

Ressurser

Elektrolæreren er svært fornøyd med ressursene CTM Lyng og Rissa Kraftlag har stilt til rådighet for å få til dette prosjektet.

-Vi har ofte elever utplassert fra Rissa videregående skole hos oss i CTM Lyng, forteller produksjonssjef Ståle Sund. Han mener det er viktig at skolene utdanner elever til fagfolk som nærmiljøet trenger.

CTM Lyng har totalt om lag 60 ansatte på bedriften i Vanvikan og Klæbu etter fusjonen mellom Lyng Elektronikk og CTM Utvikling i 2010.

Godkjent oppdrag

Andreas T. Brødreskift fra Rissa Kraftlag forteller at han hadde samtaler med elevene før monteringsarbeidet begynte.

-Vi snakket om sikkerhet og hvordan vi arbeider, forteller han. Kraftlaget hadde også med seg en installatør som en hjelpende hånd til elevene.

-Det er viktig at elevene har fokus på holdninger, legger han til.

-Kraftlaget har hjulpet oss mye, og det er de som er ansvarlige for installasjonen, opplyser Geir Vidar Johansen.

Det lokale el-tilsynet har godkjent prosjektet.

-Jeg er stolt og glad

Rektor på Rissa videregående skole, Randi Norgaard Hermstad, er stolt over at skolen har gjennomført et slikt prosjekt.

-Jeg synes det er flott at bedrifter kommer med slike ideer og bidrar til opplæringen, sier rektoren og legger til at hun mener Rissa kommune er heldige som har et stort nett av bedrifter som bryr seg.

Hun mener det vitner om samfunnsansvar og bidrar til rekruttering i næringslivet.

-Vi ønsker vidåpne klasserom og kontakt med det samfunnet vi lever i. Nettverk er viktig, og det er flott at kraftlaget stiller opp med faglig garanti. Det er så verdifullt for oss at både kraftlaget og CTM Lyng tar i mot elever til utplassering, og så stiller opp på dette, sier hun.

Rektoren skryter også av lærer Geir Vidar Johansen.

-Det er flott å ha en sånn lærer, som får til en slik realistisk øvelse. Det gir mening for elevene, og da lærer de mer. Vi er vinnere som skole. Dette er en vinn-vinn situasjon for alle, sier Randi Norgaard Hermstad.

DETTE er en vinn-vinn situasjon, sier en meget fornøyd rektor, Randi Norgaard Hermstad.