50 studenter i Revolve NTNU har det siste året jobbet dag og natt med byggingen av en elektrisk racerbil. Bilen bruker ifølge markedssjef Magnus Buseth 2,8 sekunder på 0 - 100 kilometer i timen. Med unntak av elmotoren, har studentene designet alle delene på bilen selv.

– Vi har lagt ned utallige timer i simulering av aerodynamikken, for å presse bilen mot bakken og få best mulig kjøreegenskaper. I teorien kan vi kjøre opp ned i et tunneltak i 125 kilometer i timen, sier Magnus Buseth i en uttalelse.

Elbilen har fått navnet «Vilje».

Søvnløse netter

Revolve NTNU er en frivillig studentorganisasjon, og én av studentene som har deltatt i racerbil-prosjektet er fosningen Odin Kirkeby. Han går i 4. klasse på industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU i Trondheim. Kirkeby har ledet en gruppe på fire studenter, som har hatt hovedansvaret med å designe batteripakken.

– Vi startet opp i juni i fjor, og fra høsten ble det fullt kjør. Det har vært noen våkenetter. For min del har det nok blitt et årsverk jobbing med prosjektet i tillegg til studiene, sier Kirkeby.

– Blir fantastisk

Odin Kirkeby skriver en master innen industriell optimering, og tror han ender opp som ingeniør etter utdanningen på NTNU. Han er ikke i tvil om at arbeidet med elbilen er positivt å ha med seg videre i arbeidslivet.

– Å delta i prosjektet var rett og slett et ønske om å få praktisk erfaring. Det blir fort veldig teoretisk med studiene på Gløshaugen, så jeg tenkte at det ville bli artig å få erfaring med virkelig ingeniørarbeid. Det var motivasjonen, forteller han og legger til:

– Underveis har drivkraften vært at det blir et resultat til slutt. Det var mange flinke folk som jobbet sammen, og vi ble mer og mer gira på å få til en bil som skal gjøre det godt i konkurransen.

For i juli reiser de 50 studentene til England. Da skal Kirkeby og medstudentene konkurrere på Silverstone i Formula Student. Konkurransen utfordrer ingeniørstudenter fra hele verden til å designe, bygge og konkurrere i sin egenbygde racerbil. Elbiler og bensinbiler konkurrerer side om side i Formula Student, og de siste årene er det elbiler som har stukket av med seieren. I år er 30 av de 110 bilene som stiller til start elbiler.

– Det blir fantastisk. Vi får virkelig testet ut produktet vi har jobbet med så lenge. Nå får vi  møtt deltakere fra hele verden, og folk som har vært i samme situasjon, som har stått på og jobbet. Det blir også morsomt at dommere skal se på det du har gjort.

I fjor kom Revolve NTNU på 8. plass blant 114 lag fra hele verden i Formula Student.

– Jeg antar at vi skal klare å komme på pallen i år. Det er viktig å sette seg høye mål og ha trua, sier en optimistisk rissværing.

«Herregud, dette er morsomt!»

Selv om Kirkeby nå ser tilbake på et år med mye slit og søvnløse netter, angrer han på ingen måte på at han ble med i teamet.

– Det er mange som har spurt om det var verdt det, og det synes jeg absolutt. Det har vært en fantastisk lærerik prosess, og jeg har lært mye om teamarbeid. Vi fikk ikke studiepoeng, men jeg tror erfaringen vi har fått, er mer verdt enn studiepoengene. Det har vært noen seine netter, og jeg har tenkt: «Nå hadde det vært godt å dra hjem og sove». Men når man sitter med sluttproduktet, og er klar til å kjøre, så tenker man: «Herregud, dette er morsomt!».

I august drar studentene til enda en konkurranse, nemlig Red Bull Ring i Østerrike.

Øverst i saken ser du en timelapse fra de siste 48 timene av byggingen.