Dette er den største masseoppsigelsen ved verftet siden 2003.

- 127 fikk oppsigelsesbrevet i går. Det varierer hvor lang oppsigelsestid de ansatte har. Noen har én måned, mens andre har seks måneder, sier personalsjef Reidar Gullesen.

Håper på nytt prosjekt

Noryards Fosen er nå i ferd med å sluttføre arbeidet på byggenummer 84 Boa Jarl. Skroget er straks ferdig utrustet og klar for levering i juni. Etter det har ikke verftet oppdrag før til neste sommer. Det jobbes intenst med å få på plass prosjekt som verftet kan jobbe med fram til da, og de har tro på å få et eller annet på plass fra høsten av.

- Administrasjonen har fått fullmakt til å trekke oppsigelsene. Dersom vi får på plass et nytt prosjekt i august, kan de som nå er oppsagt, og som har fire, fem eller seks måneders oppsigelsestid få oppsigelsen trukket tilbake. Det er verre for de som bare har én måneds oppsigelsestid, påpeker personalsjef Gullesen.

Tvunget til oppsigelser

Årsaken til at Rissa-verftet er nødt til å si opp 127 ansatte, er regelverket rundt permitteringer. I fjor vår ble om lag 180 ansatte permittert. De fleste var tilbake i arbeid i fjor høst. Noen ansatte var tilbake i september, andre senere på høsten.

- I henhold til regelverket kan arbeidsgiver permittere ansatte i 26 uker innen en periode på 18 måneder. Det betyr at de ansatte, som i fjor var permittert om lag et halvt år, ikke kan permitteres igjen før i høst. Derfor er det galskap at vi nå blir tvunget til å si opp en stor mengde ansatte. Vi mangler tre måneder. Når det har gått 18 måneder siden forrige permitteringer, starter en ny 18-månedersperiode, hvor vi kan permittere ansatte i 26 uker, forklarer verftsdiretør Anders Straumsheim.

- Komplett galskap

Verftsdirektør Straumsheim er tydelig på at bedriften ikke ønsker å si opp ansatte.

- Vi trenger de ansatte.  Vi ønsker ikke å si opp noen, og de ansatte ønsker heller ikke å bli oppsagt. Så hvem er denne regelen til for? Galskapen er komplett når vi må si opp over hundre ansatte på grunn av et regelverk som er til for å verne ansatte. Vi har i år sikret oss en storkontrakt på over 700 millioner kroner, og skroget ankommer verftet i Rissa i august av neste år. Vi har også opsjon på to fartøy til, påpeker Straumsheim.

- Verst for de yngste

Klubbleder Øyvind Kimo sier de ansatte ved verftet forstår situasjonen.

- Det er selvfølgelig litt frustrasjon, men det er først og fremst rettet mot at man ikke har lyktes med å få på plass nye prosjekter i mellomperioden.

- Når 127 ansatte blir oppsagt, står dere vel i fare for å miste viktig kompetanse?

- Ja, det gjør vi. De eldste ansatte kommer nok tilbake når det blir arbeid igjen, men det er verre for de yngste. En del er i etableringsfasen og har nettopp kjøpt seg hus og sitter med lån. Da kan de ikke sitte lenge med 60 prosents lønn. Jeg vet at en del er på utkikk etter andre jobber, sier Kimo.

Mister kompetanse

Han påpeker at verftet må bemanne opp igjen når neste storprosjekt ankommer i august neste år.

- Dersom de som slutter nå finner andre jobber i mellomtiden, mister vi viktig kompetanse, sier Kimo.

Han påpeker at de som nå er oppsagt, har fortrinnsrett på stillingen sin når 700 millionersprosjektet «nybygg 92» ankommer verftet i august neste år.

Få med deg nyheter fra Fosna-Folket via Facebook, Instagram og Twitter.

Kom i helikopter

Arbeids- og sosialminister Robert Eriksson (Frp) ankom Rissa-verftet i helikopter torsdag. Bak spakene satt reder Ole T. Bjørnevik. Bjørnevik er eier av Boa Offshore som er rederiet som skal ha Boa Jarl, og som har bestilt neste båt fra verftet, i tillegg til opsjon på enda to båter.

- Permitteringsregelverket er til for å beskytte de ansatte, og også det samme regelverket som nå fører til at vi må sende arbeidsstokken hjem, påpekte verftsdirektør Straumsheim.

De ansatte på Noryards mangler tre måneder i jobb til at en ny permitteringsperiode kan aktiveres.

- Regelverket, slik det er nå, ivaretar verken de ansatte, eierne, eller NAV i en slik situasjon som vi er i nå, sa Straumsheim, og la til at han følte at verftet i Rissa er i en annen situasjon enn andre i og med at de har ordrer fram i tid.

- I vår bransje vil det alltid være svingninger. Alle ser jo at det er meningsløst å sende hjem folk når vi har milliardordrer i andre enden, sa Straumsheim som også opplyste at verftet i Rissa ikke konkurrerer med andre verft her i landet, men med utenlandske aktører.

- Ny eier får svi

Anders Straumsheim tok til orde for at verftet kunne forskyve permitteringsmånedene, uten å få gehør hos arbeidsministeren.

- Vi føler at virksomhetsoverdragelsen (fra Bergen Group til Noryards red. anm.) blir brukt mot oss, påpekte personalsjef Reidar Gullesen og la til at om verftet skulle få oppdrag til høsten var det ikke sikkert de hadde folk til å gjøre jobben.

- Forrige eier brukte opp permitteringstiden, og nå får ny eier svi for det, sa han.

Straumsheim påpekte at Noryards kjøpte verftet på grunn av kompetansen på Kvithylla.

- Kompetansen er hos de ansatte. Nå må vi si dem opp, selv om vi har ordrer som venter. Jeg har store problemer med å få eierne i Noryards til å forstå det, sa Straumsheim.

Flere artikler om saken:

Arbeidsminister Robert Eriksson: - Tar med meg innspillene

En av de 127 oppsagte: - Bløtkake ene uka, oppsigelse i den andre