Arbeidet med Boa Jarl-skroget vil være ferdig i juni. Sommeren neste år ankommer neste storprosjekt Fosen. Men per i dag mangler Rissa-verftet skrog å arbeide på i mellomperioden.

- Vi har dessverre ikke kommet helt i mål med dette. Vi jobber intenst både dag og natt. Vi tror det er svært sannsynlig at vi får på plass et nytt skrog fra høsten av, sier verftsdirektør Anders Straumsheim.

Jobber for løsning

For situasjonen er egentlig ikke helsvart for Rissa-verftet. I mars ble det kjent at Noryards og Boa Offshore hadde inngått en kontrakt på 700 millioner for bygging av mer miljøvennlig offshorefartøy. Men det første skroget, som bygges i Tyrkia, ankommer ikke Fosen før i midten av 2016. I tillegg er det signert en opsjonsavtale for bygging av ytterligere to offshorefartøy. Et rigid regelverk skaper nå problemer for verftet.

- Regelverket gjør at vi ikke har mulighet til å permittere ansatte. Vi ønsker å beholde alle, for vi trenger alle når neste storprosjekt kommer neste år. Regelverket gjør at vi i verste fall må ty til oppsigelser. Vi har utfordret blant annet NAV for å finne en løsning for å unngå dette. Det er tydelig at situasjonen vi er i er svært spesiell. Vi vet ennå ikke hvordan utfallet blir, sier Straumsheim.

Overkapasitet

Han erkjenner at det haster å få på plass en løsning.

- Fra og med juni i år vil vi ha en stor overkapasitet på verftet i Rissa. Hvis det ikke blir noen løsning hvor vi kan permittere ansatte, må vi starte med oppsigelser i forkant, forklarer Straumsheim.

Etter det Fosna-Folket kjenner til må Noryards Fosen i verste fall si opp om lag hundre ansatte. Enkelte arbeidere skal allerede ha fått muntlig varsel om oppsigelse.

- Det er et betydelig antall som kan få oppsigelse, sier Straumsheim.

- Tullete

Klubbleder Øyvind Kimo ved Rissa-verftet forteller at de ansatte ble varslet om mulige oppsigelser i forrige uke.

- Som den eneste i Norge den siste tiden, har vi sikret oss en kontrakt på 700 millioner kroner på et offshore-fartøy, som kommer til Fosen i midten av neste år. Da blir det tullete å si opp over hundre ansatte, sier han.

Kimo kritiserer ikke ledelsen ved verftet. Han gir derimot honnør for at ledelsen står på for å unngå oppsigelser.

- Årsaken til at det kan bli oppsigelser, er endringer i permitteringsreglene, forteller han.

- Tøft økonomisk

Klubblederen har inntrykk av at de ansatte takler situasjonen relativt bra.

- Jeg synes de tar det greit. Samtidig er det klart at dette kan være tøft økonomisk, spesielt for de yngste. Flere av dem var permittert i fjor, og hadde kun 60 prosent lønn. Så blir det oppsigelse nå, sier Kimo.

Han har imidlertid tro på at de fleste vil klare å ordne seg ny jobb, dersom det blir oppsigelser.

- Men problemet er at vi kan miste mange dyktige ansatte. Det er ikke sikkert de kommer tilbake, sier Kimo.