- Vi har tatt bort salgsannonsen fra nettet, og driver fortsatt og setter den i stand, opplyser assisterende banksjef Elisabeth Ek.
Skal opp på land
Ek sier det gjenstår en del arbeidet på seilkutteren før den er seilklar.
- Forhåpentligvis har vi den på land i juni, og får på bunnstoff. Hvis vi får lagt ut på tur med den i løpet av sommeren skal jeg være fornøyd, sier hun.
Målet er fortsatt salg
Målet er fortsatt å få solgt båten.
- Det blir kanskje lettere for potensielle kjøpere å falle for den når vi kan ta dem med på en prøvetur, sier Ek.
Alternativ nummer to er å starte opp en venneforeningen eller lignende som kan ta ansvar for seglkutteren.
Omfattende arbeid
Bjugn sparebank overtok båten i forbindelse med et dødsbo for noen år siden. Han som eide den hadde satt i gang et omfattende restaureringsarbeid på båten, og byttet ut så å si hver eneste planke på den 112 fot lange hardangerkutteren.
Banken forsøkte å selge båten i 2012, uten å ha gjort noe med den etter at tidligere eier døde, uten å lykkes. Banken valgte derfor å fullføre båtprosjektet.
Norges hurtigste fiskebåt
Båten ble bygget i Ølve i Hardanger i 1932, og var da Norges hurtigste fiskebåt. Under andre verdenskrig ble det drevet motstandskamp med den, og siden har båten blitt brukt som til både rutetrafikk, fiske og frakt.