– Jeg kan ikke forskuttere hva som blir utfallet, men vil argumentere for at vi i denne omgang skal vedta å øke frekvensen i ferjesambandet Brekstad - Valset på søndager i sommer. Fredagene går det to ferjer fram til klokka seks om ettermiddagen, slik at problemet vil være mindre. Men det sier seg selv at det på søndager vil bli vanskelig med bare én ferje i drift i sambandet, sa fylkespolitiker Kirsti Leirtrø til Fosna-Folket før fylkesutvalget.

Torhild Aarbergsbotten reagerer på at det ikke kom noe forslag fra Arbeiderpartiet under fylkesutvalget.

– Jeg tenker at da har hun (Leirtrø) ikke hatt gjennomslagskraft i sin gruppe. Hun ga et tydelig signal på at dette skulle gå i orden, men det gjorde det tydeligvis ikke. Jeg følte meg sikker på at det skulle komme et forslag, og derfor ble jeg både overrasket og skuffet da det ikke gjorde det, sier Aarbergsbotten.

Ønsker å styrke tilbudet

Under fylkesutvalget i Sør-Trøndelag tirsdag ble det sett på muligheten for finansiering av utvidet fredags- og søndagstilbud på ferjesambandet Brekstad - Valset.

Høyre fremmet et forslag om at det skulle bevilges 1,3 millioner kroner for å øke kapasiteten. Forslaget gikk ut på at tiltaket skulle finansieres som en del av budsjettrevideringen i juni:

«Ferjestrekningen Brekstad – Valset styrkes med utvidet fredag- og søndagstilbud fra 1. juni 2015. Tiltaket finansieres som styrking av rammen for samferdsel som en del av budsjettrevisjon i juni», var forslaget fra nestleder i samferdselskomiteen Torhild Aarbergsbotten, som ble nedstemt.

Ingen styrking av rutetilbudet

Fylkesrådmannens innstilling var:

1. «AtBs vurderinger i skriv datert 19.03.2015 tas til orientering. AtB oppfordres til å videreføre de prosesser selskapet har skissert i notatet og gjennom dialog med kommuner og brukere foreta endringer slik at tiltak med høyere transportnytte gjennomføres til fordel for tiltak med lavere transportnytte».2. «For å sikre forutsigbarhet for brukere gjennomføres ikke vesentlige forskyvninger mellom sambandene Brekstad- Valset og Flakk-Rørvik før dette er utredet nærmere og kan sees i en større sammenheng. Det forutsettes at fylkeskommunens samferdselsstrategi for Fosen kan belyse eventuelle langsiktige muligheter mellom disse to sambandene».

Innstillingen ble vedtatt, og dermed blir det foreløpig ikke noe utvidet rutetilbud på ferjesambandet.AtB-skrivet kan leses i sin helhet her (ekstern lenke, PDF-fil).

– Full forståelse

Kirsti Leirtrø var ikke til stede under fylkesutvalget, men deltok på gruppemøtet i forkant.

– Det er full forståelse for min argumentasjon om at vi trenger økt kapasitet også på søndag. Når Høyres gruppeleder er skuffet over at jeg ikke har gjennomslagskraft i egen gruppe, så får hun bare være det. Jeg har i aller høyeste grad gjennomslagskraft i egen gruppe. Nå vil administrasjonen jobbe videre med å finne gode løsninger, sier Kirsti Leirtrø.

– Uansvarlig opposisjonspolitikk

Som ørlending med hytte i Meldal, forteller Leirtrø at hun ser godt hvordan situasjonen er på ferja både fredag og søndag, og står i samme kø som de andre.

– Når Høyre nå sier at de går for å øke fredag og søndag, så blir det gjort uten at de sa hvor pengene skulle tas fra, og det er dessverre en klassisk uansvarlig opposisjonspolitikk, mener Leirtrø.

– Høyre bør heller være med oss når vi ber om mer penger fra stortinget til de kostnadsøkningene vi ser over hele landet på hurtigbåt og ferje. Vi bruker i år 26 millioner kroner på Brekstad – Valset og 6 millioner på Flakk – Rørvik, og vi må forvente at neste anbudsrunde ved Flakk - Rørvik vil gi økte kostnader også der.

– Du sier at du har gjennomslagskraft i egen gruppe, og at det i din gruppe er «full forståelse for min argumentasjon om at vi trenger økt kapasitet også på søndag». Hvorfor endte ikke dette som et forslag?

– Fordi jeg som Høyre ikke hadde svar på hvor pengene skulle tas fra. Politikk er å prioritere. Derfor jobbes det videre med saken slik det står i rådmannens forslag, sier Leirtrø.

Lest denne saken? Fylkeskommunen og AtB går for storkontrakt fra 2019

– Vanlig saksbehandlingsmåte

Aarbergsbotten avviser at hun og Høyre driver uansvarlig politikk.

– Når vi velger å styrke rammen til samferdsel, må vi revidere budsjettet. Første budsjettrevisjon får vi i fylkestinget i juni. Dette er en helt vanlig saksbehandlingsmåte, sier Aarbergsbotten og legger til:

– En rapport fra Vista analyse viser at Sør-Trøndelag bruker mindre penger på ferjer enn hva som ligger til grunn for drift av ferjer i rammeoverføringer fra staten. Årsrapporten fra Sør-Trøndelag fylkeskommune viser at vi bruker 30 millioner mindre til båt enn hva som er budsjettert. Høyre har både under røde og blå regjeringer gitt tydelige uttrykk for at vi må få mer penger til fylkesveier og samferdselstiltak fra staten, og vil fortsette med å fremme kravene overfor regjering og storting.

– 3 mill. ekstra

– I rådmannens forslag er det ikke gitt tydelig bestilling om at det er en styrking av Brekstad – Valset som skal prioriteres. Tiltaket ligger langt nede på listen over kollektivtiltak som ønskes styrket. Høyre er tydelige og klare på at vi skal finne penger til ferjedriften i revidert budsjett, og viser til at vi la inn 3 millioner ekstra til styrking av Brekstad – Valset i vårt felles budsjett med Frp og Venstre for 2015, sier Aarbergsbotten.

Les også: – Ikke én ekstra krone til Brekstad - Valset