-Fylket har sagt at det skal være både front- og sidemating, uten å utrede den økonomiske konsekvensen av det. Noen av kaiene har trengt oppgradering, mens andre er helt nye, sier Aarbergsbotten.

Må bygges om

I Rissa er det satt opp ny kai på Hysnes, men den er foreløpig ikke tatt i bruk. Det er snart to måneder siden den ble montert på plass. Men, nå viser det seg at det må ombygging til for at alle båtene skal kunne legge til der. Reservebåten til Fosen Namsos Sjø som drifter sambandet Trondheim-Kristiansund med anløp blant annet på Hysnes, kan ikke legge til ved den nye kaia.

Dyrt

-På grunn av frontmating er båtene blitt tyngre, de bruker mer fuel, og farten blir lavere, sier Aarbergsbotten.

Den nye kaia på Hysnes vil koste mellom 10 og 14 millioner kroner. Fylket og kommunen spleiser på den, det vil si kommunen må betale 60 prosent, mens fylket tar resten av kostnaden.

At den nå må bygges om, vil også koste.

-Vi vet ikke hvor dyrt det blir og vi er i diskusjon om hvem som skal betale det, opplyser leder på teknisk i Rissa kommune, Ivar Asbjørn Fallmyr.

Går raskere

Plan- og driftssjef i AtB, Harald Storrønning, sier kravet om både front- og sidelastning har kommet for å få raskere av- og påstigning.

-Alle sykler er tiltenkt å stå framme i båten, da holder vi de utenfor sidepåstigningen. Dette er gjennomført med stor hell i Rogaland, opplyser han.