– Brekstad - Valset er babyen min, sier Torhild Aarbergsbotten (H), som i lang tid har vist et stort engasjement for ferjesambandet Brekstad - Valset.

Aarbergsbotten er klar på at et stabilt ferjetilbud til og fra Brekstad er en forutsetning for å lykkes med etableringen av kampflybasen på Ørlandet. Dette for å møte den forventede trafikkveksten i både anleggs- og driftsfase.

Hun mener også at anbudskriteriene for 2017 - 2019 er dårligere enn løsningen hun mener er nødvendig i dag.

«Må stilles krav»

Aarbergsbotten sier at det under fylkesutvalget i dag vil komme en orientering om hva som skjer framover i ferjesambandet på Brekstad - Valset.

Derfor har hun og Høyre fremmet et forslag til innstilling:

1. «Fylkesutvalget ber om at det legges frem en sak for Fylkesutvalget med forslag til finansiering av å øke fergekapasiteten for strekningen Brekstad – Valset søndag og om muligheter for å utvide halvtimes avganger fredag ettermiddag».

2. «Fylkesutvalget ber om at det arbeides videre med å skaffe til veie fergemateriell som er av en slik beskaffenhet at fergetilbudet oppleves som forutsigbart og med god regularitet. Fergemateriellet må også være tilpasset den høye andelen av næringstransport over sambandet».

3. «Fylkesutvalget anmoder om at AtB legger inn økt kapasitet tilsvarende hva som det legges opp av økninger fra 7. april samt utvidet tilbud søndag og fredag kveld, i anbudsgrunnlaget for 2017 – 2019. Det må også stilles krav om at fergemateriellet er utformet slik at tilbudet oppleves som forutsigbart med høy grad av regularitet. Materiellet må også være tilpasset det høye innslaget av næringstransport».

– Ikke fornøyd

– Er du fornøyd med tingenes tilstans i sambandet Brekstad - Valset?, spurte Fosna-Folket leder Karin Bjørkhaug (KrF) i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag, i forbindelse med at Aarbergsbotten mente at «Det blir helt meningsløst å legge ut en bestilling i anbudsrunden som er dårligere enn den løsningen som er nødvendig i dag».

- Nei, jeg er ikke fornøyd sånn som det er nå. Det er en konsekvens av siste anbudsrunde måtte trekkes, sa leder Karin Bjørkhaug (KrF) i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag.

Når det gjelder kriteriene for anbudet 2017 - 2019 mener Bjørkhaug at man må se på muligheten for å stille krav til sjødyktighet for materiellet som skal benyttes.

Om anbudsforslaget

På bakgrunn av Frostating lagmannsretts kjennelse som nedla forbud mot at AtB inngikk kontrakt med Norled AS, besluttet AtB å avlyse anbudskonkurransen i sambandet Brekstad – Valset.

Fra 1. januar i år startet den toårige forlengelsen med Norled, som drifter sambandet i dag. Da gikk ferjene MF Ytterøyningen (38 PBE) og MF Frafjord (35 PBE) inn i ferjesambandet Brekstad - Valset. Når den toårige forlengelsen er over, vil man gå over på en toårskontrakt. Bjørkhaug forteller at anbudskravene i anbudet som er lagt ut for 2017 til 2019, er et lavterskelanbud. Det er et krav om to 35 PBE-ferjer, og et krav om at i rushtiden skal kapasiteten være på 66 PBE per time. Dette betyr at hvis operatøren tilbyr en énferjeløsning, må ferja minimum være på 66 PBE, noe som er større enn MF Ørland, som tidligere gikk i sambandet.– Det er viktig å sikre at vi faktisk får inn tilbud. Dernest vil det være viktig at vurderingskriteriene stimulerer tilbyderne til å levere bedre kvalitet enn minimumskravet, har Karin Bjørkhaug, leder i samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, tidligere uttalt til Fosna-Folket.

– Bedre resultat

Årsaken til at man velger å inngå en toårskontrakt fra 2017, er at Flakk – Rørvik-kontrakten går ut 31.12.2018. Dette for å gjøre det mulig å samkjøre et større anbud fra 2019.

– Da kan vi legge ut en stor pakke på anbud, som omhandler begge sambandene. Det blir en attraktiv pakke som øker sjansen for en god konkurranse. Da får vi mer attraktive ferjer, og dette vil gi et bedre resultat for begge sambandene, noe som kommer fosningene til gode, sa Bjørkhaug.

Torhild Aarbergsbotten.