Kontrakten ble inngått i dag. Den omfatter bygging av et avansert og miljøvennlig IMR (Inspection Maintenance and Repair) offshorefartøy. Kontraktsverdien er på 700 millioner kroner. I tillegg er det signert en opsjonsavtale for bygging av ytterligere to offshorefartøy.

- Fremtiden er sikret

Noryards skal stå for design, bygging og utrustning av det avanserte IMR-fartøyet. Det 108 meter lange og 24 meter brede fartøyet skal etter planen ferdigstilles i løpet av første kvartal 2017. Arbeidet med planlegging, konstruksjon og innkjøp er ifølge en pressemelding fra Noryards godt i gang. Skroget bygges ved skrogverftet Tersan i Tyrkia og vil ankomme Noryards Fosen for utrustning i midten av 2016.

- Dette er fantastisk. Nå er fremtiden sikret. Noryards er en så stor arbeidsplass, og aktiviteten der påvirker arbeidsledigheten og andre statistikker i Rissa kommune, sier Rissa-ordfører Ove Vollan (H) til Fosna-Folket.

Rissa-verftet jobber for tiden med å ferdigstille Boa Jarl-skroget, som skal leveres i vår.

- Nå blir det viktig å sikre aktivitet fra Boa Jarl leveres i vår og frem til det nye IMR-fartøyet ankommer sommeren neste år, påpeker Vollan.

- Veldig etterlengtet

Klubbleder Øyvind Kimo ved Noryards Fosen forteller at de ansatte mottok nyheten om millionkontrakten på et allmøte i dag.

- Dette var veldig etterlengtet. Vi har ventet på dette lenge, men det har vært stilt og rolig fra ledelsen. Derfor var det godt endelig å få nyheten, sier han.

På spørsmål fra Fosna-Folket svarer Kimo at det fremdeles er usikkerhet knyttet til perioden fra i sommer til sommeren 2016.

- Jeg vet det jobbes hardt med å få til noe etter at vi har levert Boa Jarl. Jeg håper virkelig de får det til. Da slipper vi en «dauperiode», sier han.

Kan ikke permitteres

Rissa-verftet opplevde en tung periode i fjor vår. 54 ansatte ble oppsagt og 170 arbeidere permittert. De fleste perimitterte var først tilbake i jobb da Boa Jarl-skroget ankom i november i fjor.

- Regelverket rundt permitteringer er også endret. Nå kan man maks gå permittert i 26 uker. Deretter må man være i jobb i 18 måneder før man kan bli permittert på nytt. Det betyr at mange ikke kan bli permittert dersom vi ikke har arbeid på verftet fra i sommer. Jeg håper man klarer å sikre arbeid til de ansatte, så man slipper oppsigelser, påpeker Kimo.

- En milepæl

Verftsdirektør Anders Straumsheim ved Noryards Fosen påpeker viktigheten av den nye kontrakten.

- Dette betyr enormt mye for verftet, regionen og våre underleverandører. Flagget er heist til topps her i dag. Det er også positivt at vi er sikret opsjon på ytterligere to fartøy, sier han.

- Hva med perioden fra når Boa Jarl-skroget leveres i vår til det nye skroget ankommer sommeren 2016?

- Vi jobber hardt og intenst for å få på plass oppdrag i mellomperioden. Vi arbeider med flere potensielle prosjekt. Vi håper at det resulterer i noe, men markedet er tøft. Vi prøver dessuten å engasjere mest mulig folk inn mot IMR-fartøyet, som ankommer i midten av 2016.

- Det er nye permitteringsregler som gjør at man maks kan gå permittert i 26 uker, og at man deretter må være i jobb i 18 måneder før man kan permitteres på nytt. Hva skjer i forhold til bemanningen dersom dere ikke klarer å fylle mellomperioden med oppdrag?

- Hvis den situasjonen oppstår, skal vi jobbe intenst for å minimalisere nedbemanningen. Det er tøffe tider i bransjen og ordreboken for de fleste øker ikke for tiden. Jeg synes kontrakten vi nå har fått i havn er en milepæl for Fosen og hele regionen, sier Straumsheim.

- Stor betydning for ansatte

Konsernsjef Ivar Hanson i Noryards påpeker at gode og langsiktige relasjoner til nøkkelkunder er alfa omega.

- Jeg er svært glad for at vi har utviklet et svært godt samarbeid med nøkkelpersonell og ledelsen i Boa Offshore. Avtalen som ble inngått i dag forsterker vår posisjon som en ledende leverandør av avanserte offshorefartøy, sier han i en pressemelding.

- Noryards er den rette

Nybygget vil ifølge pressemeldingen bli et av de mest energieffektive fartøy i sitt slag, med optimalisert skrogutforming for å sikre operasjonell effektivitet og energieffektiv fremdrift og dermed lavt drivstofforbruk og lavere utslipp av klimagasser og skadelige partikler.

- Et IMR fartøy må kunne gjennomføre krevende operasjoner under varierte og tidvis svært vanskelige forhold. Derfor stiller vi strenge krav både til fartøyets effektivitet og til effektiv forflytning til neste oppdrag. Det stilles høye krav til fartøyets kvalitet, kostnadseffektiv drift og ikke minst til sikkerhet. Gjennom samarbeidet med Noryards har vi sammen utviklet et fartøy som vi forventer vil være et effektivt fartøy på alle måter. Vi føler oss sikre på at Noryards er den rette til å lose dette kompliserte byggeprosjektet trygt i havn, sier Helge Kvalvik, administrerende direktør for Boa Offshore i pressemeldingen.