Stridens kjerne i denne planbehandlingen har vært skjebnen til Blåkafeen i Rødsjøkrysset. Tidligere denne uka var deler av HLTM på befaring i området. Det førte til flere spørsmål og få svar. Derfor var en representant fra Statens vegvesen kalt inn til dagens HLTM-møte for å svare på spørsmål fra utvalgsmedlemmene.

Uheldig for landskapet

- Jeg vil vite hvilke grunner Statens vegvesen har for å legge vegtraseen gjennom et hus, ville Liv Darell  (Sp) vite.

- Vi ser ingen mulighet for ikke å legge vegen der huset ligger. Dersom vegen flyttes vest for huset vil den få en kurvatur vi ikke bruker. Å fjerne svingen er en del av planen med vegutbedringen i området. Å legge vegen øst for huset er ikke heldig landskapsmessig sett. Det vil føre til store masseutfyllinger, eller at vi må bygge ei bru, og det er kostbart, sa opplyste prosjekteringsleder Roar Lindstad fra Statens vegvesen.

I følge Fosenvegene vil en flytting av vegen forbi Blåkafeen koste 30- 40 millioner kroner, og Sverre Anders Hafeld (Ap) ville vite om det var et tall tatt ut av løse lufta.

- Nei det er det ikke. Vi vet at det vil bli dyrt å flytte vegen, så derfor har vi ikke gjort noe detaljoverslag på det, sa Lindstad.

Forhandler med eieren

Eieren av Blåkafeen er nå i forhandlinger med Statens vegvesen om erstatning for eiendommen. Lindstad ønsker ikke å gå inn på hvilket tilbud eieren har fått fra vegvesenet.

Et alternativ for å unngå riving av kafeen kan være å flytte den.

- Eierne kan flytte bygget om de ønsker det. Statens vegvesen og Fosenvegene har ikke noe ansvar for å finne ny tomt for kafeen. Nå er vi i forhandlinger med eieren om erstatning, og dersom vi ikke kommer til enighet kan det bli en skjønnssak for tingsretten, sa Lindstad.

I tråd med loven

Representanter for eieren har hevdet at eieren ikke har fått god nok informasjon om prosessen rundt reguleringsplanen, og Liv Darell ville vite om vegvesenets rutiner rundt informasjon var gode nok.

- Vår informasjonsflyt er i tråd med Plan- og bygningsloven, og vi har gjort det som er vanlig i slike saker. Vi har forholdt oss til vergen for eieren, og om vergen har informert videre har ikke vi noen kunnskap om, forklarte Lindstad.

Ville vurdere erstatningstomt

Under saksbehandlingen la Liv Darell fram et forslag om at HLTM anbefaler kommunestyret om å vurdere alternative tilbud om tomtealternativer til grunneieren for bygging av bolig/næringsbygg.

- Som politiker beklager jeg at det går med hus når vegen skal bygges. Har vi som kommune mulighet til å tilby alternativ tomt? Jeg vil at vi som kommune skal gjøre det lille ekstra når vi river et hus for å bygge veg, sa Darell.

- Kommunen har ikke eiendom i området som kan tilbys. Vi har heller ikke midler til å kjøpe tomt. Da må politikerne eventuelt finne dekning for det. Dette er en sak det eventuelt må jobbes parallelt med. Jeg er også redd dette kan få konsekvenser for andre saker. Vi har mange reguleringssaker i kommunen, sa saksbehandler Siri Vannebo.

Skeptisk

- Dette tror jeg er en sak vi må ta i kommunestyret. Vi vil det beste for dem som vil starte næringsvirksomhet i kommunen, sa Sverre Anders Hafeld .

- Jeg er usikker på om dette er et heldig vedtak å ta med i en reguleringssak, sa Reidar Gullesen (V) som fikk støtte av flere av utvalgsmedlemmene i sitt syn på Darells forslag.

Rives eller flyttes

Det endte med at Darell trakk sitt forslag, og dermed ble det enstemmige vedtaket som følger: Reguleringsplan for «Ny fv 715 Olsøy – Åfjord Parsell Osavatnet-Rødsjøsvingen» med tilhørende reguleringsbestemmelser vedtas.

Det betyr at Blåkafeen enten må rives eller flyttes.

Roar Lindstad i Statens vegvesen orienterte HLTM-medlemmene om spørsmål rundt Blåkafeen.