Fosenvegenes bompengeinntekter for 2014 var på 79 720 245 kroner. Det var budsjettert med en inntekt på 84 753 771 kroner, noe som betyr en svikt på 5 033 526 kroner.

– Hva skyldes millionsvikten?

– Det er flere som kjøper avtaler enn vi hadde regnet med. På mange måter er det positivt, for da har folk skjønt hvordan man reduserer kostnadene. Men for oss kan det være negativt, for vi tar inn mindre penger. Det er ikke til å legge skjul på at det har vært store problemer med Autopass-systemet på Flakk - Rørvik. Vi har heller ikke indeksregulert prisene før i år. Vi henger etter, men vi har kommet opp på normalpris fra 2015. Totalt sett er ikke dette noen krise, og vi har kontroll. Vi er ikke noe bekymret for inntektene, sier Knut Sundet, daglig leder i Fosenvegene AS.

– Vi gjorde ikke prisjusteringen tidligere, for vi hadde is i magen og tenkte at trafikken kanskje ville gå mer opp enn vi hadde trodd, sier han.

Kommende år vil Fosenvegene fortsette å følge konsumprisindeksen ved de tre bompengeinnkrevingspunktene.

– Ti mill. bak budsjett

«Fosenpakken» ble vedtatt i Stortinget 14. juni 2011, et prosjekt som har til hensikt å utbedre veinettet på Fosen. Som en del av prosjektet ble også bompengeselskapet «Fosenvegene AS - ei tim’ te’ by’n» etablert.

1. januar 2012 startet innkreving av bompenger på ferjebilletten på sambandene Flakk - Rørvik og Brekstad - Valset. 7. mai samme år var det oppstart av bompengeinnkreving ved Krinsvatn bomstasjon i Rissa. Totalt 1,5 milliarder «2010-kroner» skal tas inn gjennom bompengeinnkreving innen 31. desember 2024.

Knut Sundet forteller at bompengeselskapet ligger rundt ti millioner kroner bak planlagt budsjett.

– Opprinnelig skulle vi ha startet opp på Krinsvatn 1. januar i stedet for mai. Det utgjorde et tap på cirka ti millioner kroner. Det første året hadde vi også problemer på Krinsvatn, for stasjonen hadde ikke telefonlinje. Det kunne i verste fall gå en uke før vi oppdaget nedetiden. Nå er den automatisert, forklarer Sundet.

– Hvordan skal dere komme ajour?

– Det vi har gjort, er å justere prisene i forhold til konsumprisindeksen. Statens vegvesen og Fylkeskommunen har skiftet ut Autopass-systemet på Flakk - Rørvik, som gjør at det registrerer bedre. Ting har tatt tid før det har gått seg til. I løpet av 2016 skal vi være i null eller pluss.

– Bedre vei

Sundet sier at det var forventet lavere inntekter de første årene.

– I totalbudsjettet har vi lagt inn lavere inntekter i starten, så vil inntektene etter hvert stige. Til slutt har vi summen vi skal ha.

Han er klar på at svikten ikke vil få konsekvenser for totaløkonomien, og at Fosenvegene har tro på å klare å ta inn 1,5 milliarder «2010-kroner» innen 31. desember 2024.

– Bilistene vil få en kjempefordel med bedre vei, mener daglig leder Knut Sundet.

Trafikktall og bompengeinntekter 2014:

Flakk - RørvikAntall passeringer: 646 826. Nedgang på - 1,7 % fra 2013.Inntekt: 39 822 590 kroner. Nedgang på - 3,2 % fra 2013.

Brekstad - ValsetAntall passeringer: 163 992. Oppgang på 3,4 % fra 2013.Inntekt: 9 027 175 kroner. Oppgang på 1 % fra 2013.

Krinsvatn bomstasjonAntall passeringer: 495 062. Oppgang på 3,4 % fra 2013.Inntekt: 30 870 481 kroner. Oppgang på 0,7 % fra 2013.