Prosjektleder i Statens vegvesen, Andreas Tessem, sier til Fosna-Folket at boringen etter kvikkleire i Vestråttkrysset på Ørlandet er gjennomført.

– Prosjektet fikk førsteprioritet i hele Trøndelag, og det ble gjennomført én uke etter at vi fikk tilbakemeldingen fra NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat, journ. anm.), sier Tessem.

– Prøvene viste knallhard leire og gode grunnforhold. Akkurat i og rundt krysset var det ingen påvist kvikkleire, legger han til.

– Kvikkleire kan ikke utelukkes

Bakgrunnen for at det ble gjort grunnboringer etter kvikkleire, var etter en anbefaling fra NVE. De mente at forslaget til reguleringsplanen for krysset ikke hadde tatt tilstrekkelig hensyn til potensiell skredfare.

Les også: Eventuell skredfare kan forsinke rundkjøringen med ett år

– Det er ikke kjente kvikkleiresoner på Ørlandet, men vi vet at man har funnet ustabile masser. I og med at hele Ørlandet for 5000 år siden lå under havets overflate, kan det ikke utelukkes at det finnes kvikkleire. Vi mener at i denne saken burde Statens vegvesen gjort en grundigere jobb i forhold til å avklare dette, sa saksbehandler og senioringeniør i NVE region Midt-Norge, Finn Herje.

Statens vegvesen tok anbefalingen til etterretning. Prøveresultatene viser at det ikke ble gjort funn av kvikkleire.

– Som planlagt

Andreas Tessem forklarer at grunnen til at boringen fikk høyeste prioritet i fylket, var faren for at framdriften i prosjektet skulle bli forsinket.

– Det blir det ikke. Prosjektet går som planlagt, og det har vi rapportert til Fylkeskommunen, forteller prosjektlederen.

Planlegger utlysing av anbud

Planlagt byggestart er i løpet av våren, og etter planen skal rundkjøringen i det ulykkesutsatte krysset stå ferdig til høsten. Det neste som skjer i prosjektet, er å få en økonomisk godkjenning av Sør-Trøndelag fylkeskommune.

– Planen er å få lyst ut anbudet i løpet av mars.

Han mener det er realistisk at planen går som beskrevet i reguleringsplanen, at rundkjøringen står ferdig til høsten.

– Det kan bli komplikasjoner med anbudsrunden og eventuell klaging, men det er ingen tegn på det nå. Det har gått veldig bra med prosjekteringen, og framdriftsplanen ligger godt an, sier Andreas Tessem.

Les også: – Rasfare på Ørlandet sitter langt inne hos meg