- Å sette inn to småferger på dette sambandet er en skandale, sier Thor Bretting, mannen bak aksjonsgruppa til Fosna-Folket.

Etter at ferjene lå til kai fra klokken 15.00 og ut dagen tirsdag på grunn av værforholdene, har diskusjonene rundt tilbudet haglet på Facebook.

Bretting startet derfor aksjonsgruppen «Gi oss MF Ørland tilbake» tirsdag kveld.

- Politikerne må ta tak

- Det er er mye frustasjon ute og går. De baljene klarer ikke å gå i kuling engang, sier Bretting.

Han viser at den forrige ferja på sambandet, MF Ørland, klarte å gå når det var liten storm, og han mener at det bør være minst én ferje i et samband på den størrelsen.

- Jeg håper at politikerne nå tar tak i dette, sier Bretting.

- Ikke holdbart i 2015

Ørland Næringsforum har også engasjert seg i saken i løpet av dagen.

- Det går ikke an å gå tilbake i tid, og få et dårligere tilbud. Dagens tilbud er ikke holdbart i 2015. Et velfungerende samband er viktig for både næringslivet og privatpersoner, sier Silje Nesset, leder i Ørland Næringsforum.

Ørland Næringsforum har vært i kontakt med AtB og ordfører i Ørland kommune, Hallgeir Grøntvedt (Sp) for å avholde et møte der man redegjør for problemene som har utviklet seg etter at MF Ørland ble tatt ut av sambandet, opplyser Nesset.

- Har ikke ny ferje

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik (Ap), sier at det ikke finnes en ny ledig ferje å sette inn.

- Vi får ikke ny ferje som kan settes inn når det blåser, men vi tar folks reaksjoner på alvor, og er i dialog med AtB om hvordan vi skal løse dette fremover. Vi må blant annet se på de kontraktene vi har med rederiet, og hvilke krav som ligger til oppetid på sambandet, sier Sandvik.

Sandvik viser til at de jobber med et nytt anbud på sambandet om to år, og at det må forberedes.

- Vi følger utviklingen

Kontrakten mellom Norled og fylkeskommunen gikk opprinnelig ut 1. januar i år, og MF Ørland ble flyttet til en annet samband da avtalen mellom partene gikk inn i en forlenget periode.

- Vi fikk en situasjon der vi ikke fikk startet opp et nytt anbud som planlagt. Det anbudet vi startet ble stoppet i retten, og trukket tilbake, forklarer Karin Bjørkhaug (Krf), leder for samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune til Fosna-Folket.

- Da ble løsningen to ferjer, og jeg har registrert at det har vært reaksjoner. Vi følger utviklingen både med hensyn til belegg, sjødyktighet på båtene og gjenstående biler, sier Bjørkhaug, men påpeker at:

- Under stormer som «Ole» kan vi ikke verge oss for kanselleringer.

- Vi er på lag med innbyggerne

Ørlendingen Kirsti Leirtrø (Ap), medlem i fylkestinget og leder av kulturkomiteen, sier at hun har sendt over kravet fra medlemmene i aksjonsgruppen på Facebook over til fylkesrådsmannen.

- Gleden var stor hos meg da ett enstemmig fylkesting bestemte seg for å doble kapasiteten på sambandet for tre år siden, og jeg synes det er veldig trist at vi havnet i en situasjon der det er politisk vilje til å prioritere sambandet i forbindelse med kampflyvedtaket, men ikke har mulighet, sier Leirtrø.

- Vi er på lag med innbyggerne i Ørland og Fosen, og vi forstår behovet på sambandet, påpeker hun.

- Når vi inngikk avtale med Norled om de to fergene som trafikerer sambandet i dag, stilte jeg spørsmål ved om størrelsene på fergene gjorde dem gode nok til å takle været. Nå er det helt tydelig at de ikke er det, og da må vi få på bordet hvilke muligheter vi har for å få til en annen og bedre løsning, sier Leitrø.

- En nødanskaffelse

Regionsjef i Norled, Inge Andre Utåker, sier til Fosna-Folket at det har vært veldig mye vær i det siste, og at det er riktig at MF Ørland som tidligere trafikkerte sambandet taklet vinden bedre enn Ytterøyningen og Frafjord som kjører på strekningen i dag.

- MF Ørland har litt større maskinkraft, og er en lenger båt, forklarer Utåker.

Han sier at folk må forvente at det er Frafjord som gir seg først ved mye vind, og at det er på grunn av problemer med å legge til ved den værutsatte havna på Valset.

- Disse båtene var en nødanskaffelse. Vi kom med et tilbud som ble godtatt ut fra de båtene vi hadde tilgjengelig. Når det kommer et nytt anbud vil det sikkert bli nye krav til fartøyene enn det som er tilfellet i dag, sier Utåker.