Banken overtok seglkutteren i forbindelse med et dødsbo for noen år siden. Han som eide den hadde satt i gang et omfattende restaureringsarbeid på båten, og byttet ut så å si hver eneste planke på den 112 fot lange hardangerkutteren.

- Det var pensjonistprosjektet til vedkommende. Han som eide den hadde en drøm om å få til en slik båt på Fosen, sier Bjarne Beversmark, daglig leder i Bjugn sparebank.

Norges hurtigste fiskebåt

Båten ble bygget i Ølve i Hardanger i 1932, og var da Norges hurtigste fiskebåt. Under andre verdenskrig ble det drevet motstandskamp med den, og siden har båten blitt brukt som til både rutetrafikk, fiske og frakt.

Bjugn sparebank forsøkte å selge båten i 2012, uten å ha gjort noe med den etter at tidligere eier døde.

- Båten var et byggesett på det tidspunktet, så jeg skjønner at det var vanskelig å kjøpe den da, sier Elisabeth Ek, assisterende banksjef.

Fullfører båtprosjektet

Banken valgte derfor å fullføre båtprosjektet. Mye var gjort på båten, men det gjensto blant annet å legge dekket, og få mastene på plass. Derfor sendte banken båten til en slipp i Knarrlagssundet på Hitra for å få det gjenstående trearbeidet på plass.

Nå begynner det meste å være klart, og banken har nylig lagt den ut for salg på finn.no.

- I utgangspunktet ønsker vi å selge båten. Men det er en gedigen båt, så vi tester og ser om det er marked for den der ute, sier Beversmark.

Ønsket pris på seglkutteren er satt til seks millioner kroner.

- Passer som eventbåt

Alternativt ser banken på muligheten for at en venneforening eller stiftelse skal drifte den.

- Det er en stor og fin båt som passer til eventer. Det hadde vært veldig morsomt dersom vi får noen som kan eie og drifte den, sier Ek.